AC viert 120e verjaardag met grote feestmuts op dikste V8-versie
De tijd vliegt. Dat zal men ook bij AC Cars zeggen, want de Engelse sportwagenbouwer werd alweer precies 120 jaar geleden opgericht. Reden voor een feestje. De fabrikant komt met een gelimiteerde AC Cobra Superblower. De oplage is zeer beperkt.
Het bedrijf dat sinds twee decennia in handen van de huidige eigenaar is, werd alweer in 1901 opgericht. In de loop der jaren wisselde het geregeld van eigenaar en visie. De producten deden dat ook, tot de Engelsen de Ace introduceerden. Met dank aan Carroll Shelby verwierf de Ace wereldfaam, want Shelby maakte van de roadster, door er een eigen Amerikaanse aandrijflijn in te lepelen, een legendarische auto. De open tweezitter met afgeronde lijnvoering wijzigde nooit meer van vorm. Dat probeerde de autobouwer in handen van verschillende eigenaren meerdere malen, maar het originele Ace- en Cobra-model overleefde al zijn naasten.
Kleurtje en striping
En zodoende is het jubileummodel ter gelegenheid van de 120e verjaardag van het automerk ook een speciale editie van de Cobra. Om de rijke historie in het model tot uiting te laten komen, is ook teruggegrepen op het verleden. De feesteditie kent een carrosserie met de bekende motorkap- en achterklepstrepen die kenmerkend voor de raceversie zijn. Maar, zo stelt AC Cars, het is meer dan alleen een kleurtje met striping. Met het oog op het einde van de verbrandingsmotoren aan het einde van dit decennium, kiest AC voor een knoeperd van een achtcilinder motor voor de jubileumversie. “Er is geen betere wijze om de verjaardag te vieren met een van de meest legendarische V8-motoren”, zegt de autobouwer. “Deze twaalf Cobra Superblowers zijn mogelijk de snelste productie-Cobra’s door AC zelf ooit gebouwd. De geblazen V8 levert dik 580 pk.”
Historische sportwagens
In totaliteit bouwt het merk twaalf exemplaren van de speciale Cobra. Het is er één per jubilerend decennium. De kopers hebben keuze uit vijf verschillende edities. Al deze beschikbare kleurstellingen zijn in lijn met historische racewagens van het merk. Het aanbod bestaat uit AC Red, AC Blue, AC British Racing Green en AC Yellow met witte strepen. De vijfde versie is uitgevoerd in de beroemde Gulf-kleurstelling, bestaande uit een lichtblauwe carrosseriekleur in combinatie met oranje strepen.
Einde V8-versie nadert
Voor het jubileummodel legt AC de nadruk op de V8-motor, maar het merk weet dat als het nog eens 120 jaar wil bestaan, het verder moet kijken dan de immense V8-krachtbron. Dat doet het huidige management. “We naderen het einde van een tijdperk.”
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8