Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 13 nov 2016
Leestijd: 3 minuten

Achtergrond: Mazda en de weg terug

De Europese verkoopcijfers van Mazda bereikten een absoluut dieptepunt in 2012. Sindsdien is het Japanse merk bezig aan een succesvolle klim uit dat diepe dal.

Mazda Koeru concept
Mazda Koeru concept

Was het alleen de financiële crisis die Mazda parten speelde? Martijn ten Brink, verkoopdirecteur Europa, denkt van niet. “Alles wat fout kon gaan, ging fout”, legt hij uit. “Ford en Mazda gingen in 2010 uit elkaar en dat betekende dat we zonder dieselmotoren en platforms kwamen te zitten. Die moesten we dus zelf ontwikkelen en dat kost tijd, waardoor we het langer dan gepland met onze bestaande producten moesten doen. Daarbij was de markt heel zwak, wat betekende dat we het geld dat we hadden niet konden investeren in research and development, maar moesten gebruiken om simpelweg auto’s te verkopen. Andere merken zijn onder hun kostprijs gaan zitten, maar daar wilden wij niet aan beginnen. En tot slot kregen wij te maken met de nucleaire ramp in Fukushima.”

Gewijzigde markt

De verkopen van Mazda hebben het niveau van voor de crisis nog niet weer bereikt. Haalt het merk dat niveau ooit weer? “Je kunt de aantallen van toen en nu niet één op één met elkaar vergelijken”, vindt Ten Brink. “We hebben geschoven met de landen die onder Mazda Europe vallen. Ons marktaandeel zit nu op recordhoogte en we hebben een beter businessmodel en dealernetwerk. In de afgelopen jaren hebben we twee keer op rij 20% groei geboekt.”

Mazda_MX-5_RF_in_Rome_2016_9Plafond

Voor Mazda Europe zijn Duitsland en Groot-Brittannië met jaarlijkse verkoopaantallen van 60.000 en 55.000 de grootste markten. Zit daar nog groei? “Mazda kan zeker meer auto’s verkopen”, denkt Ten Brink. “Het probleem is onze productiecapaciteit, die wereldwijd aan het plafond zit. Onze levertijden zijn momenteel fors, ook al proberen we zoveel mogelijk auto’s uit de verschillende fabrieken te krijgen.” Volgens Ten Brink staat die productiecapaciteit echter niet de verdere ontwikkeling van het modellenprogramma in de weg. “Mazda kiest ervoor om de diepte in te gaan en niet de breedte. Vroeger hadden we een MX-3, MX-5 en MX-6. Nichemodellen. Goed voor het imago, maar niet erg goed voor hoge verkoopvolumes. We investeren nu in de MX-5-familie. Dat levert meer op.”

LEES OOK: MAZDA EN TOYOTA PRATEN OVER SAMENWERKING

MPS en 3 Estate

Ten Brink geeft aan dat het Mazda-gamma wordt versterkt met een productieversie van Kuoro, maar dat de komst van een 3 Estate en 3 MPS is uitgesloten. “Een MPS is een imagebuilder”, zegt hij. “Zo’n auto is weliswaar relatief eenvoudig te ontwikkelen en goed voor de rest van de Mazda-reeks, maar heeft momenteel geen prioriteit. We hebben nu al moeite om aan de vraag naar de reguliere 3 te voldoen, dus waarom zouden we dan nog met een MPS komen. De Mazda 3 Estate hebben we afgeschoten, gewoon omdat we besloten hebben ons te focussen op SUV’s, wat een sterk groeiend segment is.” Een productieversie van de spectaculaire concept car RX Vision komt er wél, maar in welke vorm en wanneer weet Ten Brink nog niet. “Die auto is een beloning voor iedereen die heeft geholpen om Mazda uit het dal te slepen na de scheiding met Ford.”

martijn-ten-brink
Martijn ten Brink

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.