Actieradius Kia e-Niro valt wat lager uit
Door een fout in het WLTP-homologatieproces van de nieuwe volledig elektrische Kia e-Niro valt de actieradius van het model iets lager uit.
Prullenbak
Kia communiceerde voorheen 485 kilometer range voor de e-Niro met 64 kWh-batterij. Voor de 39,2 kWh-batterij was dat 312 kilometer. Deze waardes kunnen de prullenbak in. Volgens Kia heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd.
Stadscyclus
De e-Niro – te bestellen vanaf 42.150 euro – is simpelweg te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit alles kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw – nog onbekend – elektrisch model.
Gecombineerde actieradius
Volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer (-30 kilometer). Die van de versie met 39,2 kWh-batterij bedraagt nu officieel 289 kilometer (-23 kilometer).
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?