Actieradius Kia e-Niro valt wat lager uit
Door een fout in het WLTP-homologatieproces van de nieuwe volledig elektrische Kia e-Niro valt de actieradius van het model iets lager uit.
Prullenbak
Kia communiceerde voorheen 485 kilometer range voor de e-Niro met 64 kWh-batterij. Voor de 39,2 kWh-batterij was dat 312 kilometer. Deze waardes kunnen de prullenbak in. Volgens Kia heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd.
Stadscyclus
De e-Niro – te bestellen vanaf 42.150 euro – is simpelweg te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit alles kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw – nog onbekend – elektrisch model.
Gecombineerde actieradius
Volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer (-30 kilometer). Die van de versie met 39,2 kWh-batterij bedraagt nu officieel 289 kilometer (-23 kilometer).
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste