Afeela is een nieuw Japans automerk: Sony en Honda werken samen aan elektrische auto
Afeela, het is de naam van een nieuw Japans automerk. Sony en Honda slaan de handen ineen om samen elektrische auto’s te bouwen.
Al tijden richt Sony zijn pijlen op een elektrische auto. Vorig jaar ging het techbedrijf de samenwerking aan met Honda. Datzelfde jaar kondigde Sony aan met twee modellen te komen: de Vision-S 01 en 02. Een naam voor het automerk was er nog niet.
Een nieuw prototype genaamd: Prototype
Het nieuwe Japanse merk weet direct de aandacht te trekken met een nieuw prototype. Veel inspiratie hadden ze bij Afeela niet voor de naam van het conceptmodel: Prototype. Het studiemodel is een stuk verder dan de studiemodellen die Sony eerder toonde. Toch is de vraag wat het nieuwe merk toevoegt op de markt van elektrische auto’s.
Afeela Prototype heeft geen uniek design
Kijk je naar het design, dan het dit ook van veel andere merken kunnen zijn. De auto is 4,9 meter lang, is 1,46 centimeter hoog en heeft een wielbasis van 3 meter. De auto is dus vergelijkbaar met de Mercedes-Benz EQE en Hyundai Ioniq 6.
De druppelvorm en doorlopende lichtbalken zijn niets nieuws en ook de camera’s als buitenspiegels lijkt in de toekomst gemeengoed te worden. In het oog springen nog de 21 inch velgen die zo min mogelijk luchtweerstand bieden.
Je voorruit als een groot scherm: dit is de BMW i Vision Dee
Over de aandrijflijn van het prototype van Honda en Sony, is nog niets bekend. Het nieuwe Japanse automerk laat wel weten dat de EV erg gericht is op autonoom rijden. 45 camera’s en sensoren, gekoppeld aan krachtige computers, moeten jou tijdens het rijden allerlei hulp bieden. Echter, volledig autonoom rijden kan de auto nog niet – ondanks de Lidar op het dak.
Onder goede omstandigheden is niveau 3 autonoom rijden mogelijk. Dit betekent dat de auto de meeste rijtaken zonder menselijke tussenkomt kan uitvoeren. De elektrische auto kan remmen, inhalen, versnellen en bochten nemen zonder dat je zelf iets hoeft te doen. Je moet wel altijd achter het stuur blijven zitten en mag je ogen niet van de weg afhouden.
Gaat het nieuwe Japanse merk Tesla achterna
Het stuur dat je vast moet houden, is een zogenaamd Yoke-stuurwiel. Dit kennen we al van Tesla. Of Afeela ook echt het succes van Tesla achternagaat, gaan we al snel zien. Een op dit prototype gebaseerde elektrische auto gaat volgens het nieuwe Japanse automerk 2025 in de verkoop. In de lente van 2026 worden de eerste EV’s in Amerika uitgeleverd.