Afgehamerd: topstukken uit Monaco
De Historic Grand Prix van Monaco vond afgelopen weekend plaats. En terwijl klassieke auto’s over het Formule 1-circuit scheurden, gingen er ook de nodige bijzondere auto’s onder de hamer. Wij lichten vijf exemplaren uit.
Ferrari 340 America Barchetta – 7,28 miljoen
Het is de derde van drieëntwintig Ferrari 340 America’s die er ooit gebouwd zijn. En het is de tweede van in totaal acht van die auto’s die een carrosserie van Touring kreeg. In 1951 nam zijn eerste eigenaar, Pierre Louis-Dreyfus, slechts een week nadat hij de auto in ontvangst nam deel aan de 24 Uur van Le Mans. De auto werd in die race gediskwalificeerd, omdat hij buiten de pits voorzien werd van brandstof. Een jaar later kwam Louis-Dreyfus terug, maar toen werd de auto na vijf uur wegens problemen uit de race gehaald.
Jaguar C-Type 7,25 miljoen
Deuken, krassen, scheuren in de bekleding. Nee, deze Jaguar C-Type uit 1953 is niet in concoursstaat. Tegelijkertijd maakt het hem wel een van de meest originele – en daarmee begeerlijke – exemplaren van de C-Type. In 1953 verscheen deze auto aan de start van de 24 Uur van Le Mans. In die race werd deze auto negende. De andere C-Types eindigden die wedstrijd als eerste, derde en vierde. In 1963 werd hij door zijn huidige eigenaar gekocht voor een bedrag van 635 Britse ponden. Nu is hij iets meer waard…
LEES OOK: ONDER DE HAMER: JAGUAR C-TYPE BLIJKT GOUD WAARD
Porsche 911 GT1 Evolution – 2,77 miljoen
Het is de enige straatlegale Porsche 911 GT1 racewagen ter wereld. Dit exemplaar heeft een flinke racehistorie, waaronder de 24 Uur van Daytona. In die race werd de auto 41e, omdat de versnellingsbak laat in de race moest worden vervangen. In andere races had hij meer succes: van de 31 races waarin de auto startte, werden er dertien gewonnen. Dit exemplaar is volledig in ere hersteld en weer in concoursstaat.
Ferrari 288 GTO – 1,82 miljoen
Net geen twee miljoen euro voor deze Ferrari 288 GTO. Daarmee is hij behoorlijk lager geëindigd dan de Ferrari’s 288 GTO die eerder dit jaar en vorig jaar verkocht zijn. Die auto’s gingen voor bedragen tussen de 2,4 en 2,8 miljoen euro van de hand. Tot een jaar of vijf geleden kocht je nog een 288 GTO voor een bedrag van minder dan 500.000 euro. Dit exemplaar is van één eigenaar geweest sinds 1985 en komt compleet met alle boekjes. In totaal zijn er 272 exemplaren gebouwd van de 288 GTO.
Benetton-Ford B191 – 1,06 miljoen
Drievoudig Formule 1-wereldkampioen Nelson Piquet nam als eerste plaats achter het stuur van deze Benetton-Ford, maar toch wordt de auto vooral geassocieerd met Michael Schumacher. Op 22 maart 1992 stapte de Duitser aan boord van de auto en hij reed hem tijdens die Grand Prix van Mexico als derde over de eindstreep. Daarmee werd deze Benetton de eerste auto waarmee Schumacher een podium behaalde. Er zouden er nog vele volgen…
LEES OOK: ONDER DE HAMER: BENETTON VAN MICHAEL SCHUMACHER
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar