Groot(s) afscheid van onze Kia Sorento – Duurtestverslag
Na meer dan een half jaar aan zorgeloze kilometers, hebben we de Kia Sorento toch echt moeten terugbrengen. In de video hoor je al onze bevindingen!
We zijn de test begonnen met enkele maanden in de gewone hybride, met een 1,6-liter turbo, een zestraps automaat en een elektromotor ertussen. De 231 pk die ze samen naar de voorwielen brengen, zijn doorgaans voldoende om de vaart erin te krijgen en te houden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSorento-Plugin-Hybrid-27-van-55.jpg)
Bergop
Bergop met een paar man aan boord moet de motor er hoorbaar flink aan sleuren, maar je komt er uiteindelijk wel. De zestraps automaat kan wel wat verfijning gebruiken. Hij reageert soms laat, waardoor de aandrijflijn vertraagd of onhandig reageert. Ook merk je te nadrukkelijk dat de auto tijdens het remmen de elektromotoren gebruikt, omdat die vaak fractioneel te laat ontkoppelen, zodat de remmen een momentje lijken te plakken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSorento-Duurtester-28.jpg)
Verbruik Kia Sorento
Het verbruik van circa 1 op 14 is voor zo’n enorme auto netjes. Alleen op nachtelijke snelwegritten met 130 km/h en harder ga je richting de 1 op 10. Met de plug-in hybride die we aansluitend probeerden, stond de teller na een paar maanden op 1 op 20. Maar dat is met flink wat langere ritten zonder de mogelijkheid om tussentijds bij te laden. Wie dat wel doet, kan nog beter scoren. In de voor accu’s optimale zomermaanden wisten we doorgaans zo’n 45 kilometer op een 13,8 kWh–lading af te leggen voordat de 1.6 aansloeg. Dat zou in de winter op de snelweg misschien richting de 30 kilometer kunnen dalen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSorento-Plugin-Hybrid-14-van-55.jpg)
Rustiger
In zijn totaliteit was de plug-in hybride aandrijflijn te prefereren vanwege de extra elektromotor op de achteras, waardoor hij op lage snelheden een stuk vlotter reageert en rustiger aanvoelt in de besturing. Qua wegligging was het verschil minder groot dan de 157 extra kilo’s deden vermoeden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSorento-Plugin-Hybrid-52-van-55.jpg)
Alle uitgebreide bevindingen over de Kia Sorento hoor je in bovenstaande video. Meer duurtestverslagen van auto’s die in de Autovisie Garage hebben gestaan, vind je op onze site.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had