Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 4 aug 2022
Leestijd: 2 minuten

Is het afscheid van de Volkswagen Golf aanstaande?

Elektrische auto’s moeten op termijn goedkoper worden dan verbrandingsmotoren. Aan de andere kant worden auto’s met een verbrandingsmotor, grotendeels dankzij de emissie-richtlijnen, fors duurder. Reden genoeg voor Volkswagen om te twijfelen over de toekomst van de legendarische Golf.

De C-segmenter bestaat al sinds 1974 en is in zijn levensloop uitgegroeid tot een ‘household name’ in de autowereld. Het feit dat Volkswagen zich expliciet uitlaat over zijn twijfel over het voortbestaan van het model is dan ook zeer opmerkelijk.

Weinig perspectief voor auto’s met verbrandingsmotoren

Volkswagen ziet verbrandingsmotoren op de middellange termijn niet meer als een kosteneffectief alternatief voor elektromobiliteit. Dat is niet heel schokkend als je rekening houdt met het feit dat de meeste fabrikanten het jaar 2030 hanteren als het punt wanneer alleen nog maar EV’s gebouwd worden. Volkswagen zelf snoept er nog drie jaar bij, zij verkopen vanaf 2033 geen auto’s met verbrandingsmotoren meer. Dat kan wel eens gevolgen hebben voor het voortbestaan van de Golf.

Volkswagen Golf 8
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Thomas Schäfer, de nieuwe CEO van Volkswagen – hij vervangt de weggestuurde Herbert Diess – laat zich in de Duitse zondagskrant Welt am Sontag, uit over de zaak. Hij is van mening dat auto’s met een verbrandingsmotor 3.000 tot 5.000 euro duurder worden door de “complexere uitlaatgasreiniging”. “Met kleine auto’s zijn deze meerkosten nauwelijks op te vangen. Mobiliteit op instapniveau met verbrandingsmotoren zal dus aanzienlijk duurder zijn. Individuele mobiliteit is een basisbehoefte en moet ook in de toekomst haalbaar blijven”, zei hij in het interview. Geen goed nieuws voor de Golf dus.

Hoe zit het met de Volkswagen Golf?

Schäfer kan geen harde uitspraken doen over de toekomst van de hatchback. De politieke koers naar volledig elektrisch rijden is reeds ingezet en het aantal EV’s als percentage van verkochte auto’s groeit snel. “We zullen dus moeten zien of het de moeite waard is om een nieuw voertuig – zoals de Volkswagen Golf – te ontwikkelen dat niet de volle zeven of acht jaar meegaat”, zegt de CEO van Volkswagen.

Volkswagen Golf 8, populairste occasion.
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Er wordt echter wel gewerkt aan een upgrade voor de Volkswagen Golf 8, maar of dat genoeg is om de honger van de gemiddelde Golfliefhebber te stillen valt te betwijfelen. Of er een Golf 9 komt, is nog niet beslist. Schäfer zegt over twaalf maanden meer te weten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.