Afscheid van legendes geeft Lotus een topjaar
Juist op het moment dat Lotus aankondigt afscheid te nemen van de Elise, Exige en Evora, trekt de Engelse sportwagenbouwer het hoogste aantal klanten in tien jaar tijd aan. Liefst 1710 spiksplinternieuwe auto’s verlieten Lotus’ thuisbasis Hethel.
Het verkoopvolume ligt 24 procent hoger dan in 2020, maar in dat jaar moest Lotus vanwege de coronacrisis noodgedwongen een productiepauze inlassen. Bovendien gingen in de meeste markten de showrooms tijdelijk op slot. De afzet in 2020 bedroeg 1378 stuks.
Recordafzet ook regionaal
Vorig jaar was de grootste vraag voor de Elise. De meeste auto’s bleven in Europa. In Groot-Brittannië steeg de afzet 29 procent, in België liefst 37 procent. De Amerikaanse en Canadese vertegenwoordigers van het legendarische merk zagen de verkoop met 111 procent stijgen, het beste verkoopresultaat in de afgelopen 10 jaar. Ook recordverkoop in de regio Asia-Pacific. Japan noteerde zijn beste resultaat sinds 2015, Australië sinds 2018 en Hong Kong sinds 2014. De grootste markt voor Lotus is Amerika, gevolgd door Japan. Daarna volgen Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Nederland komt niet in de top 10 voor. België staat op 8.
Benelux gaat goed
Afgelopen december bouwde Lotus de laatste exemplaren van de Elise, Exige en Evora. Het drieluik wordt afgelost door de grotere Emira, waarvan de productie binnen enkele maanden van start gaat. De orderintake voor de tweezits coupé is veelbelovend. In de Benelux ligt het verkoopaantal al ver boven de 100 stuks. Het gros van de klanten kiest voor de V6-uitmonstering, die ook eerder beschikbaar is dan de viercilinderuitvoering. De Emira markeert de start van een nieuwe generatie, maar is tevens de allerlaatste auto van het Engelse merk met een verbrandingsmotor.
In 2027 volledig elektrisch
Na de Emira brengt Lotus in ieder geval een tweede sportwagenlijn, die voorzien is van een elektromotor, en familie-modellen, zoals een SUV. De Engelsen kiezen voor een koers zoals Porsche die eerder heeft ingezet, een breder modellengamma met verschillende carrosserievarianten. Elektrische aandrijflijnen wordt standaard, uitgezonderd voor de kakelverse Emira. Met het nieuwe modellengamma wil Lotus groeien naar in eerste instantie 5000 stuks per jaar (louter met Emira in het gamma) tot enkele tienduizenden auto’s. De sportwagens blijven uit Engeland komen. Voor de SUV’s opent de fabrikant een productiefaciliteit in China. In 2027 staat het volledige modellengamma er. De Emira gaat dan uit productie, zodat Lotus een elektromerk is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8