Luca is een gerecyclede ‘afvalauto’ en kan 90 km/h
Studenten van TU Eindhoven en Fontys Hogeschool presenteren vandaag een auto die (bijna) helemaal van afval is gemaakt. Onder andere petflessen, lege blikjes en ander plastic zijn gerecycled voor de vierwieler.
Luca, dat is de naam van de ‘afvalauto’ wiens neus toch wel iets weg heeft van de Smart Roadster. Toch is deze gerecyclede auto een stuk slimmer. In samenwerking met meerdere bedrijven hebben de studenten een auto weten te creëren die sterk, veilig en mooi genoeg is, terwijl-ie vrijwel helemaal van afval is vervaardigd. “We willen aan autofabrikanten laten zien dat afval heel waardevol is, en mensen op hun beurt bewust maken van hun consumptiegedrag”, vertelt student Automotive en mede-ontwikkelaar van de afvalauto, Matthijs van Wijk, aan Autovisie.
Sterk materiaal
Bijzonder aan dit prototype zijn de gebruikte en zeer sterke materialen. Het chassis is een composiet met lagen vlas geïmpregneerd met oceaanplastic verstevigd door een honingraatstructuur van recycled PET. De stoelen zijn gemaakt van kokosnootvezel en paardenhaar en eveneens bekleed met een stof van recycled PET.
In het interieur vinden we meer bijzondere materialen. Zakken huisafval zijn in een grote reactor vermalen en verkookt tot een vloeibare massa. Aangevuld met plastic uit de zee is de massa in een mal gegoten, waarmee panelen voor het interieur zijn gemaakt. Zo zijn de interieurdelen van Luca een stuk milieuvriendelijker dan die uit veel hedendaagse interieurs. “We verwachten niet van autofabrikanten dat zij ineens compleet gerecyclede auto’s gaan produceren, maar we willen wél aangeven dat met name het verduurzamen van het interieur niet lastig hoeft te zijn. Helemaal duurzaam is ook nog niet mogelijk, zo kunnen bijvoorbeeld banden nog niet voor 100% gerecycled worden”, zegt Van Wijk, die al wel onderzoek doet naar oplossingen voor duurzame banden.
Motor
Hoe zit het precies met de aandrijflijn van Luca? “We hebben de twee motoren in de achterwielen zitten, gezamenlijk leveren deze een vermogen van 12 kW. Deze worden van stroom voorzien door een lithium-ion-accu waarmee de auto een topsnelheid van 90 km/h en een actieradius van ongeveer 220 km heeft”, vertelt Van Wijk. Milieuvriendelijk is zo’n accu niet, maar: “we hebben ervoor gezorgd dat de accu makkelijk te vervangen is. Mocht er ‘schonere’ techniek zijn, dan kan er zo een nieuw accupakket in”, legt de student uit.
Scheelt een berg, kost een beetje
Door het gebruik van gerecycled en licht materiaal weegt de auto slechts 360 kilogram, zonder accupakket. “Inclusief accu’s weegt hij 420 kilo”, aldus Van Wijk. De ontwikkeling van alle lichte materialen heeft veel geld gekost. “Maar als we kijken naar welke materialen zijn gebruikt, moet het mogelijk zijn om een middenklasse auto te produceren zonder dat dit heel veel meer geld kost”, legt de medeontwikkelaar uit.
Even doorbijten
Het is de bedoeling dat Luca uiteindelijk ook echt over de weg gaat rijden. “We zouden een tour doen door Europa, onder andere langs Volkswagen en BMW, om daar de auto te laten zien en te converseren met die fabrikanten. Omdat het nu niet verstandig is om te gaan reizen, kijken wij naar andere manieren om in gesprek te gaan met de autobouwers”, zegt Van Wijk. Voordat de auto de weg op mag, moet Luca gekeurd worden door de RDW. “Vandaag is de onthulling en daarna gaan we kijken wat we nog moeten doen om de auto legaal te maken. We hebben een document met alle regels waar we aan moeten voldoen. Het is nu enkel nog een kwestie van doornemen, doorbijten en dan de weg op”, vertelt Van Wijk vol trots.