Aiways presenteert in Genève productieversie van elektrische SUV
De Chinese autofabrikanten komen met serieus geschut richting Europa. Dat is reeds gebleken met de introductie van de elektrische MG ZS EV. Nu kondigt ook Aiways, een start-up uit China, aan dat het met een Europese productieversie van de elektrische U5 naar de autosalon van Genève komt.
De U5 is het eerste productiemodel van het merk, dat pas in 2017 werd opgericht. Samuel Fu (directeur) en Gary Gu (CEO) besloten toen om een praktische, elektrische auto voor het volk te produceren. Ook de Chinese overheid zag daar destijds wel brood in en gaf het merk een flinke financiële zet in de rug. Samen stampten ze binnen no time voor zo’n 37 miljoen euro een ontwikkelingscentrum uit de grond. Aiways produceert zijn eigen aandrijflijnen en platforms, en werkt voor andere onderdelen, zoals componenten voor accu’s, bij voorkeur samen met Chinese fabrikanten.
Cijfers
Aiways trapt af dus af met de U5. De ‘U’ staat voor het platform dat wordt gebruikt, de 5 staat voor het aantal zitplaatsen. De elektrische SUV is 4,68 meter lang, 1,87 meter breed en 1,7 meter hoog. De 170 pk sterke elektromotor op de voorste as maakt een sprint van 0 naar 100 km/h in 9,0 seconden mogelijk. De accu heeft een capaciteit van 65 kWh, waarmee de U5 een bereik van 503 kilometer heeft. Let wel: dit zijn cijfers volgens de verouderde NEDC-meetmethode. De WLTP-cijfers zullen dus lager uitvallen. Het laadvermogen van de U5 heeft Aiways nog niet officieel gecommuniceerd, maar het merk verzekert dat de accu binnen 27 minuten van 30 naar 80% kan worden opgeladen.
In september vorig jaar mochten we zelf al achter het stuur kruipen van de U5. Aiways maakte naar aanloop van de IAA in Frankfurt een indrukwekkende tocht van 14.000 kilometer, waarin het met twee prototypes van China naar Europa reed. Wij stapten in Amsterdam in en reden de auto zelf naar Parijs. Hoewel het merk toen ook al concrete plannen had om de auto dit jaar nog in Europa te introduceren, waren wij nog wat huiverig. Het prototype dat wij reden had behoorlijk veel kinderziektes. Denk aan een niet-lineaire vermogensopbouw, niet werkende software, een haastig afgewerkt interieur en een beroerd rempedaal.
Ruimte
Toch waren er ook veel positieve punten uit die eerste rit te benoemen. Zo is de U5 heel erg ruim, met name op de tweede zitrij. Dat is te danken aan de wielbasis van 2,8 meter, waardoor je als volwassen man languit achterin kan plaatsnemen. Ook de laadruimte is groot en praktisch, met een grote, vierkante klepopening. Fraai is eveneens het – standaard – panoramadak. Desalniettemin bleven we sceptisch over een definitieve marktintroductie.
Maar die heeft Aiways dus nu echt aangekondigd. De auto verschijnt in april dit jaar in een aantal Europese landen, waaronder Nederland. De U5 krijgt een prijskaartje van rond de €35.000, maar toch kun je de eerste elektrische SUV van Aiways niet kopen. Het merk geeft in eerste instantie alleen de mogelijkheid om de auto te leasen. Het opzetten van een dealernetwerk is nu nog te complex. Meer informatie over de leaseconstructie zal Aiways tijdens de autosalon van Genève geven.
Gumpert
Wie denkt dat dit weer ‘een van de vele Chinese start-ups is met emotieloze auto’s’, heeft het wellicht mis. Het merk heeft namelijk een grote naam in de gelederen: die van Roland Gumpert. U weet wel, van die extreme sportwagens. Roland Gumpert was betrokken bij de oprichting van Aiways en het is dan ook goed mogelijk dat die twee merken in de toekomst gaan samenwerken. Zo is het plausibel dat sportieve versies van modellen van Aiways ook de naam van Gumpert dragen.
Eind vorig jaar introduceerde MG, dat inmiddels eigendom is van het Chinese SAIC, zijn ZS EV. Ook wordt er veel verwacht van Byton, een andere Chinese start-up. De eerste auto van dat merk, de M-Byte, wordt pas in 2021 verwacht.