Aiways U5 nu ook interessant voor de caravantrekker
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FID4-vs-U5-30.jpg)
De Aiways U5 kon tot voor kort niets aan de haak slaan door door de afwezigheid van een trekhaak. Dat euvel is nu opgelost en dus is de Chinese elektro-SUV ook een optie voor caravantrekkers.
Het meldt namelijk dat het een trekhaak heeft toegevoegd aan de optielijst van de U5. Daarmee is het mogelijk om tot 1500 kilogram aan de haak te slaan. Redelijke cijfers voor een elektro-auto, al is het iets minder dan men begin dit jaar aan Autovisie beloofde. Destijds sprak het over een maximaal trekgewicht van 1800 kilogram.
Afneembare trekhaak
Aiways gaat de trekhaak uiteraard in alle actieve markten leveren. Mensen die al een Aiways U5 rijden, kunnen de trekhaak bestellen en laten monteren bij een servicepartner van de fabrikant. Dat is in dit geval Profile. In dat geval krijgen mensen dus een afneembare trekhaak, maar die doet qua prestaties niet onder voor een vast exemplaar, zo meldt het bedrijf.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FID4-vs-U5-103.jpg)
De fabrikant geeft zelf ook toe dat het trekken van aanhangers en caravans een effect heeft op het bereik van de U5. Het eerste model van Aiways heeft een WLTP-bereik van 400 kilometer, maar daar blijft in de praktijk nog 330 kilometer van over. Op de vaste normronde van Autovisie, een gevarieerd traject van 100 kilometer met alle mogelijke snelheden, realiseerde de U5 begin dit jaar een verbruik van 20,9 kWh per 100 kilometer. Dat correspondeert met een bereik van 301 kilometer, in het gunstigste geval.
Coupé-SUV
Aiways is overigens voornemens om een tweede elektro-SUV naar Europa te halen. Die draagt de naam U6 en is, jawel, een coupé-SUV. Over specificaties deelt de autobouwer nog niets, maar we weten al wel dat de U6 op hetzelfde MAS-platform als de bekende U5 komt te staan. De elektrotechniek zal dus redelijk bekend zijn, maar mogelijk kiest Aiways voor een krachtigere configuratie voor de optisch dynamischere U6.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had