De kleurrijke U6 van Aiways mogelijk dit jaar nog in Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2F0081.jpg)
Aiways is momenteel enkel actief met de elektrische U5, maar daar komt volgend jaar verandering in. Dan staat namelijk ook de U6, een elektrische coupé-SUV, in Nederland.
Daarmee volgt de Chinese nieuwkomer netjes de trend van die carrosserievariant, die sinds de onthulling van de BMW X6 en daarna de GLC Coupé als bosjes uit de lucht vallen. De Aiways is ook zo’n coupé-SUV, met aflopende daklijn en dus een wat ‘sportiever’ koetswerk. Het model is alweer enige tijd bekend, want vorig jaar presenteerden de Chinezen al de U6ion concept, waarvan deze U6 het productiemodel is.
Aiways meldt nu dat de preproductiemodellen van de band zijn gerold, zodat binnen afzienbare tijd ook de productieversies vervaardigd worden. Dat doet de fabrikant in het Chinese Shangrao. De eerste exemplaren staan binnenkort al bij de Chinese dealers, terwijl ook de belangrijkste Europese elektromarkten het nieuwe model waarschijnlijk nog voor het einde van het jaar kunnen verwachten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fhttps___media.ai-ways.eu_wp-content_uploads_2021_06_news-images03.jpg)
MAS-platform
Qua techniek verwachten we bekende elementen. De U6 staat net als de reeds leverbare U5 op het MAS-platform van Aiways. Hoewel de fabrikant nog niets loslaat over de aandrijflijn van deze U6, lijkt het daar ook om bekende elektromotoren en accu’s te gaan. De U5 doet het nu met een elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 350 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 63 kWh, op papier goed voor zo’n 400 elektrische kilometers. Gezien het gestroomlijnde koetswerk en vernieuwde software is het aannemelijk dat de U6 wat verder komt met een volle batterij.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fhttps___media.ai-ways.eu_wp-content_uploads_2021_06_news-images01.jpg)
Optisch zijn er wel wat verschillen met de U5, want deze nieuwe U6 heeft een wat ander koetswerk. De vorm van de lichtunits en de plaatsing van de luchtinlaten geven deze coupé-SUV namelijk wel een eigen gezicht. Ook de plastic opsmuk rondom de bumpers, wielkasten en dorpels zijn uniek voor deze U6.
Interieur Aiways U6
Het interieur van deze U6 verschilt bovendien ook sterk ten opzichte van de U5. Centraal staat een zwevend en horizontaal geplaatst infotainmentscherm, dat aanzienlijk groter is dan dat in de reeds bekende Chinese SUV. Achter het stuur zit bovendien een smal en digitaal instrumentarium. Ook de middenconsole is compleet anders dan in de U5. Waar die auto een grote draaiknop heeft om de rijrichting te selecteren, zit er in de U6 een enorme hendel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fhttps___media.ai-ways.eu_wp-content_uploads_2021_04_Interior.jpg)
Om de productiestart van de U6 te vieren, kleedde Aiways een van de preproductiemodellen van de coupé-SUV overigens feestelijk aan. De Chinese autobouwer heeft de winnende inzending van een grafische ontwerpwedstrijd op de U6 aangebracht. Het kunstwerk heeft de naam Aiways Man en moet ‘de positieve en optimistische levenshouding van eigenaren van de Aiways U6’ uitdrukken. Opmerkelijk, want die eigenaren bestaan feitelijk nog niet. Fleurig is het wel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fhttps___media.ai-ways.eu_wp-content_uploads_2021_06_news-images06.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had