Aiways U6 doet een beetje Polestar en Tesla
Aiways trekt vandaag het doek van het tweede elektrische model dat het wereldwijd gaat aanbieden. Hij heet de U6 en heeft trekjes van de Polestar 2 en Tesla Model 3.
De U6 is dus het tweede model van het kersverse Aiways, dat eind vorig jaar de U5 SUV naar onder andere ons land bracht. Het model dat vandaag is aangekondigd, is tevens een SUV. Maar wel eentje die volledig met de trend in autoland meegaat, want het gaat om een coupé-SUV met een aflopende daklijn en een dus ‘sportiever’ koetswerk.
U6ion
Het is een model dat we eigenlijk al een beetje kennen, want Aiways wilde de conceptversie van deze auto vorig jaar al op de autosalon van Genève presenteren. Het ging toen om de U6ion, een auto voor ‘jonge gebruikers die op zoek zijn naar een emissievrije SUV die garant staat voor stijl, gebruiksgemak en rijplezier’, aldus Aiways vorig jaar. Het werd een virtueel feestje voor de Chinezen, want de autobeurs werd door de coronacrisis geannuleerd.
Denk echter niet dat de Chinese autobouwer de zaag in het dak van de bekende U5 heeft gezet, en slechts de daklijn laat aflopen. De U6 is een auto met een eigen ontwerp, zowel op exterieur- als interieurniveau. Het model is wel redelijk herkenbaar als Aiways – mits je de U5 al een beetje op je in hebt laten werken. De stompe neus zonder grille en het Aiways-logo verklappen natuurlijk de aard van het elektrobeestje, maar de vorm van de lichtunits en de plaatsing van de luchtinlaten geven de U6 een eigen gezicht.
Brede C-stijl
De autobouwer toont nu slechts beelden van het front en van opzij. En profil doet de U6 sterk denken aan de Polestar 2, waarbij met name de brede C-stijl opvalt. Opvallend is ook de plastic opsmuk rond de wielkasten en dorpels, waardoor de U6 een offroad-uitstraling krijgt. Opmerkelijk detail op het exterieur: de laadpoort bevindt zich nu boven de linker wielkast, terwijl die bij de U5 zit verstopt in de voorbumper.
Ook het interieur van de U6 verschilt sterk met dat van de U5. Centraal staat een ‘zwevend’ en horizontaal geplaatst infotainmentscherm, dat aanzienlijk groter is dan het scherm in de U5. Door de plaatsing en vorm doet het exemplaar ook sterk denken aan dat in de Tesla Model 3, temeer opdat de rest van het interieur erg minimalistisch is. Achter het stuur zit nog wel een digitaal instrumentarium, dat op de Tesla uiteraard ontbreekt. Ook opvallend is de bedieningshendel voor de rijrichting. Waar de U5 een grote draaiknop heeft om die te selecteren, plaatst Aiways in de U6 een enorme hendel, die doet denken aan de handrem in bijvoorbeeld een Ford S-Max.
Introductie Aiways U6
Of dit ook de productieversie is, blijft nog even onbekend. Het lijkt waarschijnlijk dat Aiways nog wel een paar zaken aan de U6 verandert, gezien we vandaag nog maar weinig beelden hebben ontvangen. De Chinezen zijn van plan om de auto dit jaar nog in de verkoop te laten gaan, in zowel China als Europa. Daarom is het te verwachten dat we de U6 snel uit alle hoeken kunnen aanschouwen. Dan horen we waarschijnlijk ook meer over de elektrotechniek, al zal die vergelijkbaar zijn met de U5. De twee modellen delen immers het MAS-platform.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8