Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 14 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Al heb je genoeg geld, de Ferrari Purosangue is niet voor jou

De Nederlandse dealers Munsterhuis en Kroymans zaten dinsdagavond in Italië met een handvol klanten voor de lancering van Ferrari’s nieuwste raspaardje, de Purosangue. Het was vanuit de Italiaanse autobouwer niet mogelijk om alle klanten te ontvangen, want de belangstelling voor de crossover is reeds enorm. Sterker nog, het overtreft alle verwachtingen ondanks dat de autobouwer zijn nieuwste gezinssportwagen nú onthult.

Dat Ferrari met een hoog crossover model zou komen, werd reeds in 2018 wereldkundig gemaakt. Alleen al die aankondiging deed Ferrari-liefhebbers richting de dealers gaan. Naar mate er meer geruchten kwamen, nam de orderintake toe. Volgens Ferrari was er echter één moment, dat het aantal bestellingen een enorme vlucht nam. Dat was toen de fabrikant naar zijn bestaande clientèle een videobericht stuurde met daarin de aankondiging én het motorgeluid van de V12-motor. De bevestiging dat de Purosangue de grootste en meest prestigieuze krachtbron uit de Ferrari-stal zou krijgen, deed de liefhebbers blijkbaar steigeren van geluk.

Ferrari Purosangue niet ongelimiteerd

Het brengt een probleem met zich mee. “Hoe moeten we klanten overtuigen geduld te hebben?”, legt Enrico Galliera, verantwoordelijk voor de verkooptak, uit. Niet alleen start de productie pas over een maand of zeven tot acht, de wachttijd loopt hard op. Ferrari bouwt de Purosangue niet ongelimiteerd.

Ferrari purosangue, SUV
(Afbeelding: Ferrari)

“We willen voorkomen dat we enerzijds afhankelijk worden van één model, zoals we bij andere sportwagenmerken zien. Anderzijds willen we niet geassocieerd worden met één model, zoals we bij andere sportwagenmerken zien.” Vandaar dat Enrico en zijn team een productielimiet hebben ingesteld. Slechts 20% van alle gebouwde Ferrari’s over de levenscyclus van de Purosangue is het allernieuwste model. Om hoeveel auto’s het gaat, geeft Enrico niet aan, maar een kleine berekening wijst uit dat het om 15.000 tot 18.000 auto’s in een tijdsbestek van vijf jaar zal zijn. Enrico wil er overigens niet op reageren.

Verkoop

Vanwege de hoge verkoopverwachtingen heeft Enrico zijn verkooppartners opdracht gegeven de Purosangue in het begin alleen aan bestaande klanten te verkopen. De dealers bepalen hoe loyaal de klant is en of hij of zij een Purosangue verdient. Wie wordt geselecteerd, hoeft overigens geen contract te tekenen wat hen weerhoudt om de hoge sportcoupé direct met hoge winst door te verkopen. Volgens Enrico zal de klant zichzelf in de vingers snijden bij een dergelijke actie, waardoor een contract om wederverkoop te voorkomen overbodig is.

(Afbeelding: Ferrari)

Ferrari noemt nog geen prijskaartje voor de Purosangue. Er is namelijk nog geen CO2-waarde, die noodzakelijk is om de Nederlandse prijs te berekenen. In Italië vraagt Ferrari afgerond 390.000 euro voor zijn allernieuwste model. De levering van de auto start in Europa in het tweede kwartaal. De markten buiten de Oude Wereld krijgen de eerste exemplaren in het derde kwartaal van 2023.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.