Autovisie
Autovisie Nieuws 2 mrt 2020
Leestijd: 3 minuten

Alfa Giulia GTA is lichtgewicht Quadrifoglio met meer vermogen

De aanduiding Gran Turismo Alleggerita klinkt de ware Alfa-fan als muziek in de oren, want de Giulia GTA is een legendarische uitmonstering uit de jaren zestig. Alfa Romeo blaast nu die GTA-aanduiding nieuw leven in en wederom in combinatie met het Giulia-naamplaatje.

Van de afkorting GTA staat de laatste letter voor ‘lichtgewicht’ en daar kun je in het geval van de Giulia GTA wel van spreken. De Italiaanse techneuten hebben de Giulia Quadrifoglio op een dieet gezet en tót 100 kg aan overtollig gewicht uit de auto gehaald. Nu is het begrip overtollig een tikkeltje te dik aangezet, want  een achterbank in een vierdeurs sedan mag je geen overbodige luxe noemen. Vandaar dat de fabrikant de GTA in twee uitvoeringen brengt, een GTA en een GTAm. Je kunt dus kiezen voor een potente versie of een extreme versie.

Niet origineel

Jaguar deed dat kunstje eerder met zijn XE SV Project 8, die er eveneens als twee- en als vierzitter is. Ook bij Alfa Romeo krijg je in het geval van de tweezitter een rolkooi achterin met bergmogelijkheden voor twee helmen en een brandblusser. Ideaal voor als je de Giulia GTA niet alleen op de A10 afbeult.

Meer vermogen

De GTA is in de op zichzelf al een danig onder handen genomen sportsedan. Laten we beginnen bij het hart van de Giulia GTA. In de basis gelijk aan dat in de Giulia Quadrifoglio. Voor deze gelegenheid kiest Alfa voor lichtgewicht componenten en een herschreven motormanagementsysteem. Uit de 2,9 liter V6 haalt Alfa Romeo zodoende geen 510 pk, maar 540 peekaa. De achterste wielen, die net als het schoeisel op de vooras 50 mm verder uit elkaar staan, krijgen nu 30 pk te verwerken.

Sauber Aerokit

Alfa Romeo verpakt de motor van de Giulia GTA in een aangepaste carrosserie. Het merk schermt met een Sauber Aerokit, een verwijzing naar de renstal van Sauber waarmee het deelneemt aan de Formule 1. De frontsplitter is actief en vergroot het belang van zijn aanwezigheid per snelheid. Het koetswerk heeft afwijkende sideskirts en een specifieke achterspoiler. In het geval van de Giulia GTAm gaat Alfa nog een stukje verder. De carrosseriedelen als bumpers, voorschermen, dak en motorkap zijn van carbon fibre vervaardigd. Het lichtgewicht en supersterke materiaal wordt tevens gebruikt voor de stoelen en de aandrijfas, wat dus uniek is voor de GTAm-uitmonstering. Beide types krijgen 20 inch lichtmetalen wielen met een centrale wielmoer en een centraal geplaatst Akrapovic-uitlaatsysteem.

100 kg lichter

Voor het interieur van de Giulia GTA kiest Alfa Romeo voor veelvuldig gebruik van alcantara, zoals op het dashboard, het dashboardkastje en de deurpanelen is terug te zien. In de Giulia GTAm past Alfa Romeo nog meer alcantara toe, al zijn daarin naast de achterbank ook de deurpanelen en de deurgrepen (nu een riem) weggelaten. Om voor de GTAm de aangegeven 100 kg gewichtsreductie te realiseren, is het glas van de achterdeuren en de achterruit vervangen door lexaan.

Alfa Romeo Giulia GTA

Schoenen en pyjama

Alfa Romeo neemt de Giulia GTA en de GTAm niet op in het reguliere leveringsprogramma. De fabrikant biedt de krachtigere lichtgewicht versie aan 500 personen aan. Wat de prijs van het tijdelijke topmodel is, communiceert Alfa Romeo nog niet. Ga er gevoeglijk van uit dat minder in dit geval veel meer betekent. De kopers ontvangen naast een persoonlijke rijtraining ook een helm in GTA-kleurstelling, raceschoenen, racehandschoenen, een overall en een autopyama.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.