Alfa Romeo Junior wordt de sterkste van zijn soort als Veloce
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FAlfaRomeoJunior-Exteriors-e1718813674286.jpg)
De Alfa Romeo Junior wordt de snelste auto die te koop is van de Stellantis-broertjes. Met 280 pk is de volledig elektrische Veloce de sportieveling van het platform.
Vooralsnog tenminste, want ook de Lancia Ypsilon HF en de Abarth 600e moeten sportieve auto’s op dezelfde Perfo-eCMP basis worden.
De Alfa Romeo Junio Veloce
Vooralsnog is de Alfa Romeo met de Junior Veloce de enige van het concern met een sportieve EV in het gamma. Opvallend is dat het model 280 pk heeft, dat is 40 pk meer dan aanvankelijk werd gezegd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FAlfaRomeoJunior-Exteriors-1-e1720514892240.jpg)
Het aantal Nm aan koppel ligt op 345 en daarmee belooft het dus een krachtige elektrische auto te worden. Of hij ook echt sportief is, moet nog maar blijken.
Upgrades Alfa Romeo Junior
In het interieur vinden we in ieder geval sportievere stoelen met flinke wangen die je zijdelinkse steun geven. Daarbij hebben de Italianen ook het onderstel aangepast voor de Veloce-versie. Zo is de auto 2,5 centimeter lager en zijn de stabilisatorstangen aan zowel de voor- als achterkant aangepast.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FINTERIORS-3.jpg)
Ook belangrijk voor de rijeigenschappen is het Torsen-differentieel dat Alfa Romeo op de vooras van de Junior Veloce plaatst. Dit is overigens niet geheel overbodig want allen 280 paardenkrachten worden losgelaten op de voorwielen.
Om de auto goed af te remmen beschikt de Alfa Romeo Junior Veloce ook over 38 centimeter grote remschijven voor. Of dit genoeg is om de massa vertrouwenwekkend tot stoppen te dwingen, gaan we nog testen. Wil je op de hoogte blijven van een rijtest met de normale Junior en de Veloce? Abonneer je dan op de gratis Autovisie Nieuwsbrief.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder