Alfa Romeo krijgt zescilinder terug
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FV6-Strap.jpg)
Alfisti zullen even ‘een momentje’ hebben als ze de kop hierboven lezen. Want acht jaar na het verscheiden van de roemruchte Busso-V6, gaat Alfa Romeo weer aan de zescilinder.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_156_gta_5.jpeg)
Niet de motor die in 1979 debuteerde weliswaar, maar een door Ferrari ontwikkelde zespitter die vermoedelijk overeenkomsten vertoont met die van de huidige Maserati Quattroporte en Ghibli. De meest krachtige variant wordt naar verluidt een dubbel geblazen V6 met 480 pk, die in aankomende GTA-modellen geleverd gaat worden. De nieuwe zescilinder debuteert in de opvolger van de 159, die in juni wordt voorgesteld.
Zo’n status als zijn voorganger zal de krachtbron waarschijnlijk nooit krijgen, want die heeft door de decennia heen een aantal niet te versmaden Alfa Romeo’s aangedreven. Hij was er in diverse maten tussen 2,0 liter en 3,2 liter, met 12 kleppen of 24 en vermogens tussen de 132 en 250 pk. En laten we niet vergeten dat ook merkvreemde auto’s de ‘sei cilindri’ uit Turijn in het vooronder hebben gehad. Hieronder een paar van de smakelijkste Alfa’s en niet-Alfa’s met een Busso onder de kap.
Alfa Romeo 90
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_90_2.5_iniezione_campione_1.jpg)
Alfa Romeo GTV6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_gtv_6_2.5_1.jpg)
Alfa Romeo 75 3.0 V6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_75_v6_3.0_quadrifoglio_verde_2.jpg)
Alfa Romeo SZ
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_s.z._12-e1428595252597.jpg)
Alfa Romeo Spider
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_spider_13.jpg)
Alfa Romeo 147 GTA
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Falfa_romeo_147_gta_32.jpg)
Rayton Fissore Magnum
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Frayton_fissore_magnum_2.5_v6.jpeg)
Lancia Thema
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Flancia_thema_station_wagon_13a.jpg)
Gillet Vertigo
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Fgillet_vertigo_5_3.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had