Alfa Romeo kiest ‘lelijke’ SZ als inspiratie voor nieuwe sportwagen
Wij vinden de Alfa Romeo SZ ontzettend gaaf! Maar of we de curieuze coupé ook echt mooi vinden, daar zijn we nog steeds niet uit. Toch kiest Alfa Romeo juist ‘het monster’ als inspiratie voor zijn nieuwe, volledig elektrische sportwagen.
In de autowereld moesten we altijd een beetje lachen om Alfa Romeo, want om de zoveel jaar kondigde het merk weer een modellenoffensief aan, waar vervolgens weinig van terechtkwam. Je kunt daar Fiat Chrysler Automobiles de schuld van geven.
Alfa Romeo krijgt van Stellantis een kans
We hebben nooit begrepen wat FCA bezielde. Er was gewoon geen continuïteit. Bij Alfa Romeo niet, bij Fiat niet, bij Lancia niet en bij Maserati niet. Als de productie van een automodel stopt, heb je een nieuwe klaar, zo moeilijk is dat toch niet? Tja, bij FCA kennelijk wel…
Het is daarom maar goed dat de Italiaanse merken nu onder de Stellantis-paraplu schuilen, want daar krijgen ze niet alleen genoeg geld om zich te ontwikkelen, maar ook genoeg tijd.
Met een sportwagen geen volume draaien
Alfa Romeo heeft SUV’s nodig en elektrische auto’s. De Tonale is een goede eerste stap en over niet al te lange tijd komt er een compacte SUV bij, met de elektrische aandrijflijn van de Jeep Avenger, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008.
Waarom jij mag bepalen hoe de nieuwste Alfa Romeo gaat heten
Met een sportwagen gaat Alfa geen volume draaien, maar toch introduceert het merk er een, de opvolger van de GTV. Hij zou in 2026 op de markt moeten komen en krijgt een uiterlijk dat is geïnspireerd op de SZ.
‘Alfa Romeo SZ was geen mooie auto’
“[De SZ] was geen mooie auto”, zei Alfa-ontwerper Alejandro Mesonero-Romanos in een interview met Autocar. “Maar wat ik eruit wil halen, is hoe onderscheidend en onafhankelijk het model was.”
“Ik houd van zijn wigvorm, zijn vierkante achterkant en de manier waarop zijn donkere ‘glasshouse’ gewoon opbubbelt uit de massieve body. Het is een grof en ruw design, maar de SZ is ook speciaal en maakt indruk. Dat wil ik proberen over te nemen.”
SZ werd niet ontworpen door Zagato
De Alfa SZ (Sprint Zagato) werd in 1989 geïntroduceerd. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is hij niet ontworpen door Zagato, maar door Robert Opron van het Centro Stile Fiat. De SZ werd wel bij Zagato geassembleerd.
Waarom de recordverkopen van Alfa Romeo niet zo veel indruk maken
Hij wordt aangedreven door een 3,0-liter V6 met 210 pk, heeft een handgeschakelde vijfbak en deelt zijn onderstel met de Alfa Romeo 75. In 1992 lanceert Alfa een cabrioversie van de SZ, de RZ (Roadster Zagato).
Lees ook:
Ook interessant
-
Ultieme Alfa Romeo voor liefhebbers heeft één groot nadeel
-
Te koop: de meest charmante camper aller tijden is een Alfa Romeo
-
Deze elektrische auto wil je wel hebben: Alfa Romeo Junior Veloce
-
Alfa Romeo Junior wordt de sterkste van zijn soort als Veloce
-
Voor minder dan 5.000 euro heb je deze stijlvolle Italiaanse occasion
-
Hè hè, Alfa Romeo denkt eindelijk aan mensen met dwangneurose!
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten