Alfa Romeo kiest ‘lelijke’ SZ als inspiratie voor nieuwe sportwagen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Falfa_romeo_es_30_82.jpg)
Wij vinden de Alfa Romeo SZ ontzettend gaaf! Maar of we de curieuze coupé ook echt mooi vinden, daar zijn we nog steeds niet uit. Toch kiest Alfa Romeo juist ‘het monster’ als inspiratie voor zijn nieuwe, volledig elektrische sportwagen.
In de autowereld moesten we altijd een beetje lachen om Alfa Romeo, want om de zoveel jaar kondigde het merk weer een modellenoffensief aan, waar vervolgens weinig van terechtkwam. Je kunt daar Fiat Chrysler Automobiles de schuld van geven.
Alfa Romeo krijgt van Stellantis een kans
We hebben nooit begrepen wat FCA bezielde. Er was gewoon geen continuïteit. Bij Alfa Romeo niet, bij Fiat niet, bij Lancia niet en bij Maserati niet. Als de productie van een automodel stopt, heb je een nieuwe klaar, zo moeilijk is dat toch niet? Tja, bij FCA kennelijk wel…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Falfa_romeo_s.z._42.jpeg)
Het is daarom maar goed dat de Italiaanse merken nu onder de Stellantis-paraplu schuilen, want daar krijgen ze niet alleen genoeg geld om zich te ontwikkelen, maar ook genoeg tijd.
Met een sportwagen geen volume draaien
Alfa Romeo heeft SUV’s nodig en elektrische auto’s. De Tonale is een goede eerste stap en over niet al te lange tijd komt er een compacte SUV bij, met de elektrische aandrijflijn van de Jeep Avenger, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008.
Waarom jij mag bepalen hoe de nieuwste Alfa Romeo gaat heten
Met een sportwagen gaat Alfa geen volume draaien, maar toch introduceert het merk er een, de opvolger van de GTV. Hij zou in 2026 op de markt moeten komen en krijgt een uiterlijk dat is geïnspireerd op de SZ.
‘Alfa Romeo SZ was geen mooie auto’
“[De SZ] was geen mooie auto”, zei Alfa-ontwerper Alejandro Mesonero-Romanos in een interview met Autocar. “Maar wat ik eruit wil halen, is hoe onderscheidend en onafhankelijk het model was.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FD04_Alfa-Romeo-SZ.jpg)
“Ik houd van zijn wigvorm, zijn vierkante achterkant en de manier waarop zijn donkere ‘glasshouse’ gewoon opbubbelt uit de massieve body. Het is een grof en ruw design, maar de SZ is ook speciaal en maakt indruk. Dat wil ik proberen over te nemen.”
SZ werd niet ontworpen door Zagato
De Alfa SZ (Sprint Zagato) werd in 1989 geïntroduceerd. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is hij niet ontworpen door Zagato, maar door Robert Opron van het Centro Stile Fiat. De SZ werd wel bij Zagato geassembleerd.
Waarom de recordverkopen van Alfa Romeo niet zo veel indruk maken
Hij wordt aangedreven door een 3,0-liter V6 met 210 pk, heeft een handgeschakelde vijfbak en deelt zijn onderstel met de Alfa Romeo 75. In 1992 lanceert Alfa een cabrioversie van de SZ, de RZ (Roadster Zagato).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Falfa_romeo_r.z._5.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder