Alfa Romeo moet ook weer compacte modellen gaan maken
Als het aan topman Jean-Philipe Imparato ligt, opent Alfa Romeo snel de aanval op Mini. Dat gaat het doen met een compacte SUV die ónder de Tonale komt te staan.
De Tonale is het eerstvolgende en langverwachte -want uitgesteld- model van de Italianen, die onder andere de concurrentie moet aangaan met andere SUV’s in het C-segment. Het model moet nog verschijnen, maar nu al praat Alfa Romeo over een nog compactere SUV die het Mini lastig moet gaan maken.
Vechten met Mini
“Ik kan absoluut de strijd aan met Mini”, zo stelde Alfa’s CEO deze week tegenover Automotive News Europe. “Een premium auto heeft niets met grootte te maken”, erop wijzend dat Alfa Romeo ook in de compactere segmenten competitief kan zijn. Momenteel biedt het met de Giulia en Stelvio enkel modellen aan in het hogere D-segment.
Imparato is er echter van overtuigd dat zijn merk in de belangrijkste autosegmenten moet opereren. Momenteel is het segment van C-SUV’s en -crossovers zeer bepalend. Daarin opereren auto’s als de Audi Q3, Volvo XC40 en BMW X1. “We moeten in het segment van B- en C-SUV’s actief zijn. In de hoek blijven staan levert geen resultaat op.”
Brennerpas
Alfa’s nieuwe SUV in die kleinere segmenten gaat volgens het geruchtencircuit Brennero heten, al is die naam nog niet geregistreerd. Dat is uiteraard een verwijzing naar de beroemde Brennerpas, die Oostenrijk met Italie verbindt. Het legt een link met de grotere Stelvio, eveneens vernoemd naar een bergpas. Naar verwachting gaat Alfa Romeo het model in de Poolse Stellantis-faciliteit bouwen, al is dat nog niet bevestigd. De autobouwer richt zijn pijlen met die Brennero direct op Mini, dat uiteraard al actief is met de Countryman en van plan is om nieuwe crossovers ónder dat model te gaan presenteren. Bovendien bouwt Alfa Romeo zeker een elektrische versie van de Brennero.
Alfa Romeo presenteert jaarlijks een nieuwe (elektrische) auto, dit is de eerste
Het is uiteraard niet de eerste keer dat Alfa Romeo in de lagere segmenten actief is. De Italiaanse autobouwer nam onlangs (2020) pas afscheid van de Giulietta, terwijl het ook tien jaar lang de MiTo verkocht. In een eerder stadium leverde het ook al de bekende en tevens auto’s als de populaire 75, 147, 146 en 33. Naar verluidt is Alfa ook van plan om de iconische GTV-naam opnieuw te introduceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?