Alfa Romeo Stelvio is Alfa’s allereerste SUV
Door de wereldwijde vraag kun je als automerk eigenlijk niet meer zonder SUV. Dat merkten ze in Italië ook en daarom wordt in Los Angeles het doek van Alfa’s SUV-debuut getrokken. Maak kennis met de Alfa Romeo Stelvio.
Redding
Zijn naam deelt hij met de legendarische bergpas in Noord-Italië. Alfa Romeo wil er ook meteen mee aangeven dat de Stelvio een echte rijdersauto moet worden, ondanks het feit dat hij wat hoger op zijn wielen staat. In de basis heeft het merk er alles aan gedaan: hij krijgt een ideale 50:50 gewichtverdeling, beschikt over een Torque Vectoring-systeem en krijgt een speciaal afgestelde ophanging. Misschien nog wel belangrijker dan de rij-eigenschappen is dat Alfa Romeo nu eindelijk met een SUV op de markt komt. Wereldwijd is het een van de grootste segmenten en met een SUV in het gamma hoopt het merk dan ook de verkoopcijfers wat op te krikken.
510 pk
De Alfa Romeo Stelvio wordt in Los Angeles getoond als Quadrifoglio, het topmodel met een 510 pk sterke zescilinder. Die motor kennen we al uit de Giulia, waarin hij hetzelfde vermogen levert. In de Stelvio is het blok echter altijd gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF en vierwielaandrijving. Daarmee kan de auto nagenoeg even snel sprinten als de Giulia: 0-100 km/h moet hij in ongeveer vier tellen kunnen klaren. Stoppen doet hij ook, want – alweer net als de snelste Giulia – krijgt hij carbonkeramische remschijven.
Afmetingen
Technisch komt hij grotendeels overeen met de Giulia, maar de Stelvio is in alle opzichten wat groter. Zo meet hij 4,68 meter in de lengte en 1,65 meter in de hoogte. Daarmee komen zijn afmetingen behoorlijk overeen met die van auto’s als de Porsche Macan en Jaguar F-Pace. Alfa heeft het zelf over een breedte van 2,16 meter, maar dat is inclusief spiegels. Reken er maar op dat hij zo’n 1,95 meter breed zal worden, iets minder breed dan de Maserati Levante, maar toch zo’n negen centimeter breder dan de Giulia.
280 pk
Natuurlijk wordt de Stelvio niet alleen geleverd met 510 pk, voor dat model is de markt immers veel te klein. Hij komt er ook met een reeks diesel- en benzinemotoren die we al kennen uit de Giulia, maar daar heeft Alfa het nu nog niet over. Wel noemt het merk de 280 pk sterke 2,0 liter viercilinder, die ook standaard gekoppeld wordt aan een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving.
2017
Volgend jaar komt Alfa’s eerste SUV op de markt. Tegen die tijd moet ook de prijs bekend worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce