Alfa Romeo’s toekomstplannen zijn wéér ambitieus
Alfa Romeo heeft wederom grootse plannen gepresenteerd aan zijn investeerders. Het merk brengt opnieuw een supercar, blaast het label GTV nieuw leven in, vernieuwt zijn complete modellengamma de komende vier jaar volledig en introduceert hybride-aandrijflijnen in al zijn types. Wederom stelt Alfa Romeo zich een verkoopvolume van 400.000 auto’s per jaar ten doel.
De Italianen denken dat de markt voor Alfa Romeo onveranderd 400.000 units wereldwijd groot is. Het is een cijfer dat de fabrikant in het verleden meerdere malen heeft afgegeven, maar nooit heeft weten te realiseren. In de plannen voor de komende vier jaar is het streven onveranderd een jaarafzet van 400.000 auto’s verdeeld over de hele wereld. Het doel moet op z’n laatst in 2022 worden bereikt.
Einde MiTo
Om de groei te bewerkstelligen herziet Alfa Romeo zijn modellengamma. Aan de MiTo wordt geen vervolg gegeven. De Giulietta krijgt een broer in de vorm van een SUV, terwijl er boven de Stelvio nog een SUV wordt gepositioneerd. Van de Giulia verschijnt een gefacelifte versie, waarbij de Italiaanse autobouwer direct een variant met langere wielbasis zal introduceren. De Stelvio volgt het voorbeeld en komt er dus in twee maatvoeringen. De 4C komt te vervallen, maar de autobouwer zal zorgen dat het niet zonder nichemodellen komt te zitten. Onder de namen GTV en 8C verschijnen twee sportwagens, respectievelijk een vier- en een tweezitter. Het plan om een sedan boven de Giulia uit te brengen is wederom afgeschoten. Details van de nieuwe modellen houdt de autobouwer nog even voor zich.
Hybridetechniek
Alle types die nu worden geïntroduceerd krijgen een elektromotor aan boord. De fabrikant kiest voor hybridetechniek met en zonder stekkeraansluiting. In het geval van de plug-in hybride-aandrijflijn zal de elektrische actieradius boven de 50 km liggen. De traditionele turbo wordt vervangen door een elektrische luchtversneller. De hybridetechniek wordt gecombineerd met een benzinemotor. Met dieselmotoren gaat Alfa Romeo stoppen.
LEES OOK: NIEUWE SUPERCAR VAN ALFA ROMEO HEET 8C
Segmenten
Met het nieuwe modellengamma verwacht Alfa Romeo beter te voldoen aan de vraag vanuit de markt. De fabrikant geeft aan nu 46% van de markt te bedienen. In 2022 zal het Italiaanse merk naar verwachting 71% van de markt dekken. De introductie van de compacte SUV en de full-size SUV spelen hierin een belangrijke rol. Door de toevoeging van de twee modellen opereert Alfa Romeo in een automarkt die 11,4 miljoen voertuigen groot is. Uit de analyse van het concern blijkt dat het segment van de Giulia de komende vier jaar met 18% zal groeien. De klasse van de Stelvio zal met 33% toenemen, zo stelt de autobouwer. De vraag naar een compacte SUV en full-size SUV zal in vier jaar tijd met achtereenvolgens 52 en 13% toenemen. De lancering van die SUV-modellen is dus van groot belang voor het bedrijf. De twee producten vallen in een klasse met een gezamenlijk verkoopvolume van drie miljoen auto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace