Alle Porsches worden volledig elektrisch, behalve deze…
Ja, natuurlijk moet ook Porsche eraan geloven. In 2030 moet 80 procent van de nieuw verkochte Porsches een volledig elektrische zijn. Er blijft echter één model over waarin de brandstofmotor zo lang als het kan gehandhaafd blijft.
We hebben het natuurlijk over de Porsche 911. Daar komt naar verluidt een hybrideversie van, maar een brandstofmotor houdt-ie. Porsche heeft zijn hoop gevestigd op zogenoemde e-fuels, waar het merk veel geld en moeite in heeft geïnvesteerd.
Porsche wil een uitzondering voor e-fuels
Daarbij heeft de fabrikant zich verzet tegen het Europese verbod vanaf 2035 op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s. Met succes, want zoals het er nu naar uitziet, komt er een uitzondering op dat verbod voor auto’s op synthetische brandstof.
Porsche verving zijn beroemde logo bijna door deze gekke dingen
Hoe wordt synthetische brandstof gemaakt?
E-fuel wordt gemaakt van koolstofdioxide, die uit de lucht wordt gewonnen, en duurzaam geproduceerde waterstof. Als het wordt verbrand, komt er CO2 vrij, maar dat is dezelfde hoeveelheid die uit de omgeving is gehaald, dus is de brandstof CO2-neutraal.
Synthetische brandstof wordt met name gezien als oplossing voor de luchtvaart, de transportsector en mogelijk ook de scheepvaart. Momenteel wordt het nog niet in enorme hoeveelheden geproduceerd. Bovendien is het erg duur.
E-fuel als oplossing voor exclusieve merken
Het lijkt erop dat volumefabrikanten e-fuels niet zullen omarmen. Ze hebben immers al vele miljarden geïnvesteerd in elektrificatie. Maar exclusieve merken zijn er wél in geïnteresseerd.
Ferrari zou bijvoorbeeld op synthetische brandstof willen overstappen en ook kleine sportwagenfabrikanten, zoals Morgan, hebben door dat het een mooie kans zal zijn om verbrandingsmotoren te blijven gebruiken. Overigens werken beide merken aan elektrische modellen.
Zeg wielkastverbreders, waar gaan jullie met die Porsche 911 heen?!
Macan, Cayenne en 718 worden volledig elektrisch
Bij Porsche wordt de aankomende Macan elektrisch (het model is door softwareproblemen al een jaar uitgesteld) en dat geldt ook voor de Cayenne en 718 Boxster en Cayman. De 911, die verantwoordelijk is voor 13 procent van de Porsche-verkopen, blijft de uitzondering.
Lees ook:
Ook interessant
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Kunnen e-fuels de verbrandingsmotor redden?
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe Porsche [vul in type] is de [vul in superlatief] ooit