Allemaal verkocht: Gordon Murray Automotive T.33
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FDSC_4220.jpg)
Gordon Murray stelde kort geleden zijn volgende en ‘betaalbare’ hypercar voor, de T.33. Alle 100 auto’s zijn inmiddels verkocht.
Dat duurde iets meer dan een week. Niet zo slechts, als je bedenkt dat deze T.33 1,37 miljoen pond kost, exclusief lokale belastingen. Klanten moeten bovendien nog wachten op de fraaie hypercar, want hij staat – in tegenstelling tot grotere broer T.50 – pas in 2024 voor de deur bij de eerste klanten.
Cosworth V12
Waarom de T.33 zo gewild is? Het is een échte en pure supercar, een van de laatste in z’n soort. Met enkel achterwielaandrijving én een handbak. Net als de reeds genoemde T.50 heeft-ie een door Cosworth ontworpen 3,9-liter V12 aan boord, maar die krachtbron is voor deze auto iets aangepast. Hij heeft nog meer koppel bij lage toerentallen, maar ook een iets lagere toerenbegrenzing, namelijk bij 11.100 toeren in plaats van de 12.000 van de T.50.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FDSC_4101.jpg)
BAM! Straatversie van de Gordon Murray T.50 is al helemaal uitverkocht
Om de status van de T.50 als vlaggenschip niet aan te tasten, is de onderkant van de T.33 ontworpen volgens nieuw ontwikkelde passieve aerodynamische principes om downforce te genereren bij stijgende snelheid. Hij heeft dus niet de innovatieve ventilator van de T.50, die bij elke snelheid draait. Deze T.33 is ook 100 kilogram zwaarder dan die T.50. “Als je je maar een supercar kunt verloven, dan is dit de auto die je moet hebben”, aldus Gordon Murray zelf.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FDSC_4329.jpg)
Elektrische auto van Gordon Murray
Gordon Murray Automotive bouwt dus slechts 100 exemplaren van deze T.33. Die zijn reeds verkocht. Het model wordt gebouwd in het nieuwe, ruime hoofdkwartier in Windlesham. Wel zijn er twee afgeleiden van de auto op komst. Het gaat waarschijnlijk om een roadster en een speciaal circuitmodel. Deze T.33 is bovendien de laatste niet-hybride-auto van GMA. Een hybride en vol-elektrisch model lijkt dus al in de kraamkamers te staan.
Van supercar naar elektrische busjes: Gordon Murray maakt nieuwe plannen bekend
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FDSC_4254.jpg)
Wil je alles weten over Gordon Murray Automotive en de fraaie T.33, lees dan verder in Autovisie. Daar vind je het uitgebreide verhaal over deze fabelachtige hypercar en alles wat ‘m zo bijzonder maakt. Liever digitaal lezen? Kijk hier hoe dat moet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FDSC_4287.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had