Allereerste McLaren P1 onder de hamer
Op zoek naar een McLaren P1? Dit is je kans om een bijzonder exemplaar te bemachtigen. De allereerste P1 gaat later deze maand onder de hamer.
De allereerste, maar wat zegt dat? Is het de allereerste ooit gebouwd, de allereerste klantenauto, het allereerste chassisnummer? Welnu, het is de allereerste McLaren P1 die in het Engelse Woking de fabriekspoort verliet en op kenteken voor een klant werd gezet. Het bewuste exemplaar werd in oktober 2013 aan zijn gefortuneerde klant overhandigd. Het chassisnummer van de auto is 023. Een persoonlijke brief van P1-designer Frank Stephenson zit bij de auto. De toenmalige ontwerpbaas van McLaren Automotive: “Het was met veel genoegen dat ik en ons team er getuige van waren om jullie met onze allereerste baby de wijde wereld in te zien trekken”. Ook de gesigneerde brochure is aanwezig, net als het specifieke schaalmodel en andere literatuur.
Nauwelijks van genoten
Nu dik 7,5 jaar later is de in Vulcano Yellow gespoten sportcoupé op Engels kenteken in handen van de tweede eigenaar, zij het binnen dezelfde familie. De kilometerteller vermeldt 3.666 miles, omgerekend zo’n 5800 km, waardoor je kunt stellen dat de twee Engelse bezitters er niet of nauwelijks van hebben genoten. Je mag niet veronderstellen dat daarmee de P1 verwaarloosd is. De sportcoupé bracht afgelopen september nog een bezoek aan McLaren Birmingham en in 2018 kreeg de plug-in hybride sportwagen ondanks zijn geringe kilometerstand een nieuwe hybridebatterij bij dealer McLaren Ascot.
Eerste supercar
De McLaren P1 was de eerste supercar van McLaren Automotive. Het model volgde na de MP4-12C waarmee de nieuw opgerichte sportwagenfabrikant van de Engelse Formule 1-renstal aftrapte. De P1 werd als conceptversie in 2012 op de Autosalon van Parijs gepresenteerd. Enkele maanden later toonde de autobouwer het productiemodel, waarna de bouw van de op dat moment op 375 stuks vastgestelde oplage van start ging. Tegen het einde van de levenscyclus kwam McLaren nog met de overtreffende trap van de P1, de circuitversie P1 GTR. Het was tijdens de ontwikkeling van de Senna dat McLaren een extra exemplaar van de P1-straatversie vervaardigde. Die P1 is nummer 376.
Exclusiever dan de LaFerrari
De McLaren P1 is een plug-in hybride-sportwagen. Hij wordt aangedreven door een geëlektrificeerde 3,8 liter V8-motor met twee turbo’s. De gecombineerde trekkracht van de achtcilinder en de elektromotor bedraagt 916 pk, die via de achterwielen op de weg worden gezet. De P1 is in staat om de stilstand-100 km/h-sprint in 2,8 tellen af te ronden. De 200 km/h staat na 6,8 tellen op de teller en de 300 km/h staat er na 16,5 seconden op. Met de sportcoupé ging McLaren de strijd aan met de Porsche 918 Spyder en de Ferrari LaFerrari. Anders dan twee concurrenten is de P1 er alleen als coupé. Met 376 stuks is hij ook exclusiever dan de 918 stuks van de Porsche en 709 exemplaren van de LaFerrari’s.
De auto wordt via Silverstone Auctions op zaterdag 22 mei geveild.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar