Dit is dan echt de allerlaatste Ford GT
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Frendy-novantino-qEiT87z2eKk-unsplash.jpg)
Ford brengt nog een speciale versie van de GT op de markt. Deze Mk IV is dan echt de allerlaatste van de modelreeks.
Ford liet afgelopen september weten dat de GT in een speciale Heritage Edition het laatste model in de reeks was. Echter, hier komt nog een circuitsnoepje bij.
De allerlaatste Ford GT
De Ford GT Mk IV is ontwikkeld als knipoog naar de originele MK IV-raceauto van de 24 uur van Le Mans in 1967. Ook dit model is enkel voor op het circuit bedoeld.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F2023-Ford-GT-Mk-IV_01-scaled-1.jpg)
De bijzondere GT heeft een bijzondere koets en is volledig vervaardigd van koolstofvezel. Het front van de auto is totaal anders dan van een normale GT. Dit komt onder andere door de LED-koplampen die in de koets zijn verwerkt en de opvallende luchtopeningen op de motorkap. Aan de achterkant tref je een gigantische spoiler en een mega diffuser die het GT-uiterlijk verdoezelen.
Meer dan 800 pk
Onder de motorkap ligt een getunede en uitgeboorde versie van de twin-turbo V6 motor die je kent uit de Ford GT. De krachtbron levert nu 811 pk. Dit vermogen wordt via een ‘echte raceversnellingsbak’ naar de achterwielen gestuurd. Wat die ‘raceversnellingsbak’ exact inhoudt, laat Ford nog niet weten. Ook het slagvolume van de speciale GT is nog onbekend.
Ford GT Mk IV heeft flink prijskaartje
De Ford GT Mk IV is, net als een normale GT, niet zomaar te bestellen. De oplage van het brute circuitmonster is beperkt tot slechts 67 exemplaren. De auto wordt met de hand gebouwd in de fabriek van Multimatic in Markham in het Canadese Ontario. Het prijskaartje van de GT is minimaal 1,7 miljoen dollar. Levering start aan het eind van het voorjaar van 2023. In het eerste kwartaal van 2023 vindt de klantselectie plaats. Geïnteresseerde miljonairs kunnen zich hier aanmelden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had