Allerlaatste Lotus Elise gaat niet naar zomaar een klant
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FLotusEliseSport240FinalEdition_64.jpg)
Dat de productie van de Lotus Elise ten einde liep was bekend. Sterker nog, de Engelsen bouwden de laatste Elise alweer eind vorig jaar. Maar de levering van die finale-auto liet even op zich wachten. Dit is waarom.
De aller-, allerlaatste Lotus Elise is door Lotus overhandigd aan niemand minder dan Elisa Artioli. Voor wie het verhaal niet kent, Elisa is de dame waar de Lotus Elise naar is vernoemd. Haar opa was in de jaren negentig een van de eigenaren van de Engelse sportwagenbouwer. Als voorman koos hij ervoor om de naam van zijn nog heel jonge kleindochter Elisa aan de nieuwste lichtgewicht sportwagen uit Hethel te koppelen. Maar aangezien Elisa internationaal niet lekker klinkt, is de kleine aanpassing in de aanduiding doorgevoerd. Elisa werd voor de roadster Elise.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSchermafbeelding-2022-02-26-om-13.26.51.png)
Onder een pyjama
De Lotus Elise werd als eerste model van de nieuwe eigenaren, die eerder weliswaar de Elan in productie namen maar dat was slechts een gefacelifte versie in een gelimiteerde oplage, op de IAA-autoshow in Frankfurt in 1995 gepresenteerd. Daar stond de roadster onder een pyjama te wachten op het grote moment. Ten overstaan van tientallen journalisten trok Lotus-eigenaar Romano Artioli het doek van de sportwagen. Achter het stuurwiel zat de toen vierjarige Elisa. Bij de productiestart reserveerde opa direct een Elise voor haar, waarmee ze sinds ze een rijbewijs heeft, stad en land afreist en haar verhalen via het Instagramaccount ‘Iamlotuselise’ deelt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSchermafbeelding-2022-02-26-om-13.26.12.png)
Meer dan 35.000 stuks
Nu na meer dan 25 jaar het doek voor de Lotus Elise valt, is ook het laatste exemplaar naar haar gegaan, ondanks dat de familie Artioli al bijna 25 jaar niet meer aan Lotus is verbonden. Door haar enthousiasme voor de open tweezitter die haar naam draagt, kon de huidige Lotus-eigenaar er niet omheen haar de finale-auto te gunnen. Van de Lotus Elise bestaan drie generaties, waarvan er in totaal meer dan 35.000 zijn gebouwd. Een opvolger komt er niet.
Championship Gold
Voor de liefhebbers, de nieuwe Elise van Elisa is een Sport 240, uitgevoerd in Championship Gold, voorzien van een 1.8 Toyota-viercilinder met meer dan 240 pk. Haar eerste Elise kleurt zilvergrijs.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had