Alpina B3 Biturbo: witte raaf op wielen
Is Alpina nou een tuner of een fabrikant? Officieel het laatste, maar wat maakt het uit. Ze schroeven buitengewoon smakelijke auto’s in elkaar, zoals deze B3 Biturbo Coupé Allrad uit 2007.
Toegegeven, ik ben bevooroordeeld. Sinds ik een middag heb mogen sturen in een Alpina Roadster S (gebaseerd op de eerste generatie BMW Z4) en een aantal dagen de beschikking had over een B10 3.2 Touring (familie van de BMW 528i E39 Touring) ben ik bekeerd tot het evangelie van Burkard Bovensiepen, de man die in 1965 Alpina oprichtte. De subtiel verfraaide modellen die zijn firma sinds jaar en dag op de markt brengt, hebben me overtuigd met hun romige mix van snelheid en comfort.
Vooruit, het spoilerwerk, de twintigspaaks wielen en het soms wat excentriek aangeklede interieur moeten je smaak zijn, maar mits een Alpina niet al te hysterisch is uitgevoerd, kan ik zo’n Autobahn-blazer uit Buchloe erg waarderen. Neem deze B3 Biturbo Coupé, die te koop staat bij Autobedrijf T. Meulenbroek in Veldhoven. Ontdoe hem van zijn nogal forse typeaanduiding en niemand zal weten dat het een slecht idee is om de onopvallend grijze tweedeurs uit te dagen voor een stoplichtsprint.
“Luister en leer, BMW! Je hebt geen kunstmatige klanken via de speakers nodig”
Om de Alpina te vergelijken met zijn evenknie van BMW: de twinturbo 3,0 liter zes-in-lijn van de B3 Biturbo produceert 360 pk en 500 Nm, terwijl de atmosferische 4,0 liter V8 van de M3 het tot 420 pk en 400 Nm schopt. Het resultaat? Beide spurten in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h, maar daarna is de Alpina in het voordeel. De BMW loopt bij 250 km/h in de begrenzer, dus kan zijn bestuurder alleen maar toekijken hoe de B3 Biturbo met 285 km/h aan de horizon verdwijnt.
En het geluid dat de Alpina daarbij maakt? Luister en leer, BMW! Je hebt geen kunstmatige klanken via de speakers nodig om een geblazen zescilinder aantrekkelijk te laten klinken (ik kijk naar jullie, huidige M3 en M4). Die van de B3 Biturbo zijn zonder hulp namelijk al genotvol genoeg: rauw, een beetje hees en heerlijk donkerbruin. Nooit schreeuwerig, altijd aanwezig en ironisch genoeg erg ‘old school’ BMW.
In tegenstelling tot de producten van de M-divisie is deze Alpina echter vooral op comfort gericht. De B3 Biturbo is standaard uitgerust met een zestrapsautomaat die zijn werk in alle discretie doet, maar met twee knoppen achter het stuur (geen flippers) zelf te schakelen is. Het interieur van de auto is prachtig afgewerkt en met zijn blauwe tellers en donkere ‘hout’ typisch Alpina. Bovendien oogt de cabine van dit exemplaar, afgezien van wat lichte gebruikssporen, nog zo goed als nieuw.
Toch is deze Alpina alweer acht jaar oud. Het is chassisnummer 001 van slechts vijftig gebouwde exemplaren van de B3 Biturbo Coupé Allrad, de vierwielaangedreven versie dus. De wagen is ooit in Duitsland geleverd en later door Autobedrijf T. Meulenbroek naar Nederland gehaald. Zijn volledige geschiedenis is bekend en gedocumenteerd. De kilometerstand van de Alpina is met 98.600 km net onder de ton blijven steken.
Het model is uitermate zeldzaam. Momenteel staan er drie B3 Biturbo’s te koop in Nederland: een witte Cabrio voor 29.940 euro (135.284 km), een grijze Touring Allrad voor 34.950 euro (92.861 km) en deze Coupé Allrad voor 29.999 euro (nieuwprijs in 2007 was 101.956 euro). Wie meer keuze wil hebben, moet uitwijken naar Duitsland, want op de website Mobile.de staan een stuk of zestig van deze Alpina’s te koop. De prijzen liggen tussen de 18.000 en 48.000 euro.
Zoals met alle vierwielers van dit kaliber is het hebben ervan geen goedkope aangelegenheid. De wegenbelasting voor deze B3 Biturbo komt uit op 224 euro per kwartaal (provincie Noord-Holland) en het afsluiten van een verzekering kan heel wat voeten in de aarde hebben omdat bijna geen verzekeringsmaatschappij het model kent. Het onderhoud van de Alpina kan gewoon bij de BMW-dealer, maar wat kosten betreft loont het om een onafhankelijke expert te zoeken.
“Hij is dwars, maar gooit niet snel de kont tegen de krib”
Het officiële verbruik van de B3 Biturbo is 1 op 10,3, maar om daar überhaupt bij in de buurt te komen, is een met helium gevulde gasvoet een vereiste. Koppel dat aan het dringende advies van Alpina om er consequent Euro 98 in te gooien en het moge duidelijk zijn: op de brandstofrekening van dit apparaat loop je leeg. En pas op! Het rechterpedaal intrappen doet niet alleen een draaikolk in de benzinetank ontstaan, maar kan ook resulteren in peperdure post uit Leeuwarden.
En toch, deze B3 Biturbo is simpelweg onweerstaanbaar. De Alpina toont zich een witte raaf op 19 inch-wielen, een kilometervreter pur sang en een aantrekkelijk alternatief voor spierbundels uit de BMW M-sportschool. Individualisten, sla toe! Dat de B3 Biturbo een wolf in op maat gemaakte schaapskleren is, betekent niet dat hij kuddegedrag vertoont. Integendeel, hij is dwars, maar gooit dankzij zijn vierwielaandrijving niet snel de kont tegen de krib.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce