Alpina-oprichters komen met Bovensiepen-productlijn
Alpina heeft zijn merkrechten verkocht aan BMW, maar niet zijn ziel. Het bedrijf van de Bovensiepens gaat onder de familienaam in de toekomst exclusieve uitvoeringen leveren.
BMW kocht eerder dit jaar de merknaam Alpina om vanaf 2026 de volledige zeggenschap daarover te krijgen. BMW klopte op de deur in Buchloe en na een emotioneel familieberaad besloten de Bovensiepens dat dit het moment was om te verkopen. Om meerdere redenen: een kleine fabrikant met maximaal 2000 auto’s per jaar kan de transitie naar de elektrische auto niet bekostigen, maar vooral ook is het als automobiele dwerg niet te doen om te anticiperen op de onvoorspelbare internationale regelgeving.
Financieel fiasco
De zoon van oprichter Burkhard en de huidige Alpina-baas Andreas Bovensiepen verduidelijkt in een onderhoud met Autovisie: “Een nieuw model ontwikkelen kost ons tien miljoen euro. Maar als tijdens dat proces de veiligheids- en emissie-eisen ten nadele van dat model veranderen, is hij onverkoopbaar geworden. Dat zou voor ons een financieel fiasco zijn. Denk aan de discussie rondom PHEV’s. We hebben altijd geld verdiend, maar dat zou binnen vijf jaar kunnen veranderen. Daarom is de timing van de verkoop perfect. Het is goed zo.”
Daarnaast heeft BMW Alpina als kleine fabrikant een relatief grote CO2-voetafdruk en geen kleine modellen om dat te compenseren. Vooralsnog komen ze daar met een jaarlijkse productie van 2000 auto’s mee weg, maar met aangescherpte regels zouden ze in de toekomst hoge boetes kunnen krijgen.
Luxe varianten
Niet alles komt door de overname in handen van de Bayerische Motoren Werke, want de voor BMW-begrippen piepkleine Alpina-fabriek in Buchloe, de florerende wijnhandel van Alpina met één miljoen exclusieve wijnen op voorraad en de klassiekerafdeling blijven in handen van de familie Bovensiepen. Vanaf 2026 verdwijnen de huidige Alpina-modellen en gaat BMW bepalen in welke vorm Alpina’s verschijnen. Andreas kan (of mag) daar geen duidelijkheid over verschaffen. “Het is afwachten hoe BMW Alpina’s gaan worden, maar reken op luxe varianten van de grote BMW-modellen: 7-Series, 8-Series en X-modellen. Een 3-Serie zie ik minder snel gebeuren.” Een beetje zoals Mercedes-Benz tegenwoordig Maybach vermarkt? “Daar kan ik geen antwoord op geven, omdat ik het niet weet. BMW gaat daarover.”
Maar dat er een groot gat is in het portfolio van de BMW Groep tussen Rolls-Royce en BMW is duidelijk en dat gaat mogelijk met Alpina gedicht worden. Daarover: “BMW gaat er hopelijk voor zorgen dat Alpina wereldwijd nog bekender wordt. Dat kunnen wij als oprichters alleen maar toejuichen.”
Alpina Classic
Vanaf 2026 wordt er in Buchloe nog meer gefocust op Alpina Classic voor restauratie en onderhoud aan Alpina-modellen uit de periode 1965 toe en met 2025. “Uit de hele wereld komen klanten graag naar ons toe voor onderhoud. We blijven met Alpina Engineering ook ontwikkelen voor BMW zoals we dat nu doen.” De Bovensiepens gaan de bekende familienaam cultiveren en onder die noemer speciale, exclusieve en dure auto’s ontwikkelen. Niets is nog zeker, maar krijgen die een BMW-basis? Met een lach: “Ze zullen ergens op gebaseerd moeten worden, nietwaar? Een auto volledig zelf ontwikkelen is niet mogelijk.” Tot en met 2025 verwacht Alpina nog zo’n vijfduizend modellen te verkopen. Gaat er een run komen op die nog échte Alpina’s?” Trots: “Dat is niet ondenkbaar.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen