Alpina: ‘snelheidslimieten zijn slecht voor iedereen’
Andreas Bovensiepen, CEO van Alpina, gelooft dat het instellen van strengere snelheidslimieten niet alleen de autoverkoop van zijn merk zal doen verlagen, ook is het slecht voor iedereen die ook maar iets met snelle auto’s heeft.
In Duitsland gaan er op dit moment geruchten dat de regering de ongelimiteerde snelheid op stukken van de Autobahn wil aanpakken. Daarnaast wil het strenger gaan zijn op de bestaande snelheidslimieten en zelfs snelheidsbegrenzers in auto’s bouwen. Dat laatste is overigens minder heftig dan het lijkt, want de voorgestelde begrenzing ligt op 200 km/h. Maar goed, Alpina staat bekend om het maken van razendsnelle luxe-auto’s en is daarom niet blij met de aanhoudende geruchten. CEO Bovensiepen beweert zelfs dat de hele (Duitse) autoindustrie eronder zal lijden en het verkeer er over het algemeen niet veiliger op zal worden.
Dip
Bovensiepen claimt in een interview met het Australische Whichcar dat de meerdere vormen van snelheidsbeperking de autoverkoop nog verder zal laten inkakken. “Op het begin verwachten we een dip in de verkoop. En niet alleen bij ons, maar bij elke maker van snelle auto’s. Maar uiteindelijk zal er wel altijd een groepje mensen zijn dat snelle auto’s wil kopen. Het is net als het kopen van een duur horloge. Ik denk dat mensen het altijd leuk blijven vinden om een dure, snelle auto te kopen.”
Maar het grotere probleem van de snelheidsbeperkingen zit hem in de technische veranderingen in auto’s die het teweeg zal brengen. Als je nu een snelle auto koopt, dan zorgen de meeste Duitse autofabrikanten ervoor dat hij goede remmen, een stevig onderstel en goed rubber heeft. Het geheel moet namelijk op hoge snelheden nog prima functioneren. Als dat straks niet meer het geval is, dan voorspelt Bovensiepen dat de fabrikanten de kantjes er vanaf gaan lopen.
Verkeersveiligheid
“Als er begrenzers in auto’s worden gebouwd, dan zal een groot gedeelte van de auto’s veel lagere kwaliteit vering meekrijgen. De Duitse fabrikanten zullen zeggen: ‘Oh, waarom zouden we veel geld in vering investeren als het toch geen verschil maakt omdat je niet harder dan 120 km/h kunt’.” Daarnaast denkt de Alpina CEO dat ook de kwaliteit van de banden zal afnemen. Simpelweg omdat mensen minder rolweerstand en het daaraan gekoppelde lagere verbruik willen hebben. Dat gaat ten koste van de grip en dus van de verkeersveiligheid.
“Als je alleen nog maar op lagere snelheden kunt rijden, dan kan de focus van de bandenmakers naar duurzaamheid verplaatsen. Dat houdt in dat ze hardere compounds met lagere rolweerstanden gaan maken. Deze hebben minder grip op natte ondergronden. Een gevolg hiervan kan meer ongelukken zijn.”
Gevaarlijke manier van denken
Als laatste vindt Bovensiepen het erg kortzichtig van de overheid dat ze alleen kijken naar het verlagen van de snelheid. Volgens hem is het van de zotte om er vanuit te gaan dat het verlagen van de snelheid ook leidt tot het verminderen van het aantal ongelukken. “De politici kunnen gelijk hebben als je alleen kijkt naar de kinetische energie. Deze is lager bij lagere snelheden, dus de gevolgen kunnen minder erg zijn bij een ongeluk. Maar het is een gevaarlijke manier van denken.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?