Alpine kan ‘mini-Ferrari’ worden volgens Renault-baas
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Falpine.png)
Renault zit in zwaar weer en wordt hard getroffen door de coronacrisis, maar heeft wel enorme plannen met dochteronderneming Alpine. Dat laat de kersverse CEO, Luca de Meo, aan Autonews Europe.
Een aantal jaren geleden blies Renault het sportwagenmerk Alpine nieuw leven in. De legendarische autobouwer, die in de vorige eeuw furore maakte in de rallysport met de A110, keerde op een waanzinnige manier terug met een herinterpretatie van de rally-legende. Al snel vielen autoliefhebbers van over de hele wereld voor de lichtgewicht sportauto. Toch moet die auto zich nog wel bewijzen tegenover de grote jongens in het segment, als de Porsche Cayman en Audi TT. Vorig jaar verkochten de Fransen net geen 5000 exemplaren. Dit jaar kozen slechts iets meer dan duizend klanten voor de nieuwe A110.
Alpine en Formule 1
Toch denkt Luca de Meo, de verse CEO van Renault, dat er heel veel potentie in het merk zit. Zo besloot hij dit jaar al om vanaf 2021 de naam van Alpine te gebruiken voor het Formule 1-team van Renault. Maar dat is volgens de Italiaan pas het begin.
Afgelopen week vertelde hij namelijk dat als de expertise en ontwikkeling van Renaults sportdivisie wordt gecombineerd met het ‘quasi ambachtelijke’ werk dat Alpine zelf levert, het merk getransformeerd kan worden in ‘een mini-Ferrari’. Niet onze woorden, maar die van De Meo zelf. Voordat dat zover is, moet Alpine natuurlijk wel een aantal flinke stappen maken. Kijk niet alleen naar de vermogens maar ook de prijzen. De duurste Alpine, de A110S, staat nu voor minstens € 77.900 op de Nederlandse prijslijst. De goedkoopste Ferrari is in ons land de Portofino, die begint bij € 244.030.
SUV
Welke kant Alpine opgaat, is nog niet helemaal duidelijk. Men spreekt al langer over een SUV van de Franse sportwagenbouwer, nieuws dat Autovisie nog vóór de lancering van de A110 wereldkundig maakte. Hoe en wanneer dat precies gaat gebeuren, is nog niet bekend. Luca de Meo schijnt het personeel van Alpine recent wel te hebben geïnformeerd over een ‘Porsche 911-programma’, waarbij het een aantal winstgevende en sportieve elektro-modellen wil uitbrengen. Die auto’s moeten volgens hem ’emotie toevoegen’ aan het elektrische programma van Renault.
Concrete plannen zijn er vooralsnog niet. Ook heeft het merk nog niet besloten op welke plek de volgende modellen gaat bouwen. De A110 rolt momenteel van de band in het historisch verantwoorde Dieppe. Hoewel de fabriek klaar is voor de productie van een nieuw model, heeft het management van Renault nog niet besloten of die auto daar ook het levenslicht gaat zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2F21201636_2017_-_Alpine_A110_manufacturing_at_Dieppe_plant.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven