Autovisie
Autovisie Nieuws 23 feb 2022
Leestijd: 5 minuten

Alsnog een einde aan fabriek Bugatti EB110

Hoewel de Bugatti EB110 slechts enkele jaren in productie was, raakt de supersportwagen zeker niet in de vergetelheid. En dat geldt ook voor de geboortegrond in het Italiaanse Campogalliano. Tenminste, tot op heden. De beheerder en verzorger van de achtergebleven La Fabbrica Blu stopt ermee, nu de oude productiefaciliteit in andere handen is overgegaan.

Bijna dertig jaar zorgde de Italiaan Ezio Pavesi er samen met zijn enthousiaste zoon Enrico voor dat de sporen van Bugatti’s productieplaats nabij Modena niet verloren zouden gaan. Na het faillissement halverwege de jaren negentig verdween het legendarische Franse merk uit Campogalliano. Minder dan 140 stuks van de EB110’s waren de wereld over gegaan, maar de onderdelenvoorraad, de productielijnen, de onafgebouwde wagens, het meubilair, de ontwerptafels enzovoort, werden geveild. Delen van de productielijn kwamen bij een nabij gelegen fabriek te staan, waar ze tot voor kort nog dienst deden. De voorraad onderdelen kwam in handen van Dauer Racing, dat op basis van de resterende componenten een handvol sportcoupés vervaardigde en onder eigen naam uitbracht, en later de voorraad doorverkocht. Enkele prototypes en designstudies doken kort na de veiling in Nederland op.

Zon toverde Bugatti-logo terug

De fabriek zelf bleef fier overeind staan en is er nog steeds. Op de gevel prijkt onveranderd het befaamde Bugatti-logo. Niet volledig legaal, maar het Duitse autoconcern heeft er inmiddels eigenlijk niets meer op tegen. In eerste instantie diende Pavesi van het Volkswagen-concern het embleem te verwijderen, aangezien het voor Bugatti personeel wervende Volkswagen vragen kreeg over de locatie. Was het Italië of Frankrijk, waarvoor Volkswagen had gekozen? Pavesi plakte het Bugatti-merkwapen af, maar door de brandende zon op de folie werd het logo in de loop der jaren weer zichtbaar.

Prachtige Bugatti EB110 Supersport keert terug naar Nederland

Rondleidingen

Vader en zoon. Pavesi bekommerden zich over de geboortegrond van de Bugatti EB110. De grasvelden, bomen en de weg op het fabrieksterrein werden keurig verzorgd door de familie, die ook het gebouw zelf in een zo goed mogelijke conditie hield. Er werden zelfs rondleidingen gegeven, al zijn de verschillende hallen, het bedrijfsrestaurant, de showroom en de ontwikkelingsafdeling leeg. Aan de hand van foto’s vertelden de heren Pavesi het ooit bruisende leven binnen de fabrieksmuren.

La Fabbrica Blu

La Fabbrica Blu, zoals de fabriek is gedoopt, werd onlangs verkocht aan investeerder Adrien Labi. De rinkelende munten winnen het van de historie die in Campogalliano werd geschreven en dat is tegen het zere been van Ezio Pavesi, die dik dertig jaar van zijn leven opofferde om het Italiaanse Bugatti-tijdperk te koesteren. Ezio: “Aan alles in het leven komt een einde, en helaas is de tijd gekomen om een ​​einde te maken aan mijn grote levensproject als beheerder van de Bugatti-fabriek. Het is nooit mijn werk geweest, maar mijn toewijding. Ik heb mijn hele leven en zoveel inspanningen geïnvesteerd in het onderhoud en de verzorging van deze gronden en de gebouwen, en het voelde nooit als een opoffering, maar als een voorrecht.”

Historisch juweel

Hij vervolgt: “Ik had gehoopt ook deel uit te maken van het toekomstige project, had advies gegeven en hulp aangeboden om te overleggen en eraan deel te nemen. In de afgelopen twee maanden heb ik gezien dat alle bomen waarvoor ik zorg heb gedragen in slechts enkele dagen zijn gekapt, de tegels van de vloeren zijn gerukt, net als de resterende machines uit de productiehallen – en ik voelde dat dit historische juweel wil zeggen dat deze fabriek niet als zodanig wordt gewaardeerd. Hoewel ik uit de grond van mijn hart hoop dat de toekomst van ‘La Fabbrica Blu’ rooskleurig is, kan ik me niet identificeren met het huidige project. Ik wil graag iedereen bedanken die ons door de jaren heen heeft geholpen om de fabriek en haar geschiedenis te beschermen. Aan degenen die nog steeds op ons rekenen om te voorkomen dat de geschiedenis van Bugatti in Campogalliano verdwijnt: we zullen je niet teleurstellen!”

Hart huilt

Zijn gezellige en goedlachse zoon, die uitstekend Engels spreekt, verzorgde de rondleidingen. Hij is doordrenkt met het Bugatti-virus. “Ik help mijn vader al van kinds af aan en heb mijn vader een groot deel van zijn persoonlijke leven zien geven uit toewijding voor de geschiedenis van Bugatti Automobili in Campogalliano. Elke bezoeker die we kregen was onder de indruk en verbaasd over de verhalen over elke vierkante meter autohistorie. En zelfs over de planten rondom de fabriek. Mijn hart huilt dat dit tijdperk ten einde is. We blijven echter bewaarders van de geschiedenis die hier in Campogalliano is geschreven, via het historisch archief in handen van de historische vereniging ‘Bugatti Automobili Campogalliano APS'”.

Video: Bugatti EB110 op geboortegrond

Nieuw onderkomen gezocht

De historische vereniging ‘Bugatti Automobili Campogalliano APS’ werd in 2020 opgericht met als doel de historische en culturele waarde van de Bugatti-aanwezigheid in Campogalliano te beschermen. Het archief omvat momenteel meer dan 1.000 documenten of onderwerpen die verband houden met het Italiaanse Bugatti-tijdperk van 1987 tot 1995, evenals een enorm fotoarchief. De familie wil op korte termijn een locatie vinden waar de EB110-geschiedenis voortleeft.

Centodieci

Het Italiaanse hoofdstuk binnen de Bugatti-historie startte halverwege de jaren 80 toen zakenman Romano Artioli samen met gefortuneerde vrienden besloot om een Ferrari-concurrent te gaan bouwen. Na jaren ontwikkelen werd op 15 september 1990, exact 110 jaar na de geboorte van Bugatti’s grondlegger Ettore Bugatti, de EB110 gepresenteerd, die vervolgens een jaar later in productie ging. In een tijdsbestek van drie jaar verlieten 139 auto’s de fabriekspoort. Ter gelegenheid van de 110e verjaardag van Bugatti als autofabrikant bracht het hedendaagse Bugatti een speciale editie uit, de Centodieci. De few-off sportcoupé kent enkele designkarakteristieken van de EB110. De bouw van de Centodieci start binnenkort.

Video-archief Bugatti

Alle details Bugatti Divo

Exclusief: nooit eerder getoonde prototypes Bugatti

Zo kun je met de Chiron meer dan 380 km/h halen

Dit zijn de duurste opties op een Bugatti Chiron

Dit bezitten de kopers van een Bugatti Veyron

Zo anders is de Pur Sport

Dit is waarom de Veyron geen Chiron heet

Vijftien weetjes over de Bugatti Veyron

De goedkoopste nieuwe Bugatti is geen speelgoed

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.