In Amerika dragracen ze met 19-liter V8 diesel vrachtwagens
De één vindt dat we alles op alles moeten zetten om het klimaat te redden, de ander blijft liever doortokkelen met zijn of haar diesel. Wat je ook rijdt, jouw CO2-uitstoot valt in het niet bij deze vrachtwagens met 19-liter V8 dieselmotor waarmee ze in Amerika dragracen.
In Nederland konden mensen niet doorrijden met hun zuinige turbomotoren of driecilindertjes omdat de snelweg geblokkeerd was. Wat je er ook van vindt, Extinction Rebellion doet in ieder geval wel zijn best om het klimaat te redden en hun boodschap te verkondigen.
Extinction Rebellion blokkeerde de snelweg natuurlijk niet tegen de brandstofauto, maar tegen fossiele subsidies. Toch hadden veel automobilisten last van de acties.
Dragracen met een 19-liter V8 vrachtwagen
De Amerikaanse tak van de activistengroep zit te slapen. Want dat niemand zich vastgeketend heeft op het asfalt van Kuhnle Motorsports Park is in deze tijd opvallend te noemen. Dragracen met dikke diesels is namelijk niet echt goed voor de planeet.
De drag race lijkt een beetje op Tractor Pulling, maar in dit geval gaat het echt om hoe snel de trucks over de finish komen. De vrachtwagens moeten ongeveer 210 meter afleggen voor ze over de finishlijn zijn.
De diesels slepen een meer dan 45.359 kilogram zware trailer achter zich aan en komen dus niet erg hard vooruit. Dat er extreem veel krachten vrijkomen, bewijzen de zwarte rookpluimen en de steigerende voorkanten van de trucks.
Veel diesel
De motorblokken van de vrachtwagens mogen maximaal twee turbo’s hebben en één injector per cilinder. De wedstrijdeis is dat de krachtbron altijd een 19-liter V8 diesel is. Slecht voor de planeet, goed voor de airmiles.
Deze twaalfcilinder diesel koop je voor het geld van een Volkswagen Polo
De organisatie van het evenement steunt trouwens met een deel van de winst allerlei goede doelen. Zo proberen ze wellicht het jaarlijkse dieselschandaal voor zichzelf gevoelsmatig wat te compenseren.