Amerika dupe trage levering Mercedes-Benz EQC in Europa
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-eqc-2019-foto-officieel-010.jpg)
De Amerikaanse importeur heeft van het hoofdkantoor in Duitsland te horen gekregen dat de Mercedes-Benz EQC voorlopig niet op de boot wordt gezet. De autobouwer houdt alle exemplaren in Europa om “aan de vraag te voldoen”.
Het is een domper voor de Amerikaanse Mercedes-divisie, want zij heeft de EQC reeds voor het eerste kwartaal van 2020 aangekondigd. De prijzen voor de elektro-SUV liggen bovendien al bij de dealers, die al verschillende orders hebben. Het ziet er nu naar uit dat de elektrische Mercedes pas in 2021 op de Amerikaanse markt in de verkoop gaat. De officiële lezing is dat Mercedes-Benz de productiecapaciteit nodig heeft om aan de Europese vraag te kunnen voldoen.
Minder dan 2000
De bouw van de EQC startte alweer in februari van dit jaar, maar veel exemplaren zijn er tot op heden nog niet gebouwd. Het gaat om minder dan 2.000 stuks in de eerste acht maanden na de productiestart. Daarvan zijn een kleine 600 stuks in Duitsland geleverd. Momenteel zijn er slechts 62 in ons land geregistreerd. Grote dealerbedrijven geven desgevraagd aan dat de EQC voor de Nederlandse markt is uitverkocht en nieuwe klanten geen voordeel meer hebben van de lagere bijtelling ten opzichte van de 2020-regelgeving.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmerc-eqc-e1558531407595.jpeg)
Introductiejaar
Ter vergelijking, Audi wist dit jaar in Nederland alleen al meer dan 1400 stuks van de elektrische E-tron te registreren, een volume dat dagelijks hard oploopt en snel richting het totale productievolume van de Mercedes-Benz EQC (video) gaat. Jaguar wist in zijn eerste verkoopjaar zelfs meer exemplaren in ons land af te zetten, dan Mercedes in zijn introductiejaar wereldwijd.
Gemiddelde uitstoot
Mercedes-Benz blijft zeggen dat het Amerikaanse uitstel komt door de grote Europese vraag, maar wanneer de Duitsers weinig auto’s maken is de vraag al snel enorm. De echte reden is dat de autobouwer de EQC volgend jaar in Europa hard nodig heeft om de lokale regelgeving te voldoen. Vanaf 2021 moet de gemiddelde uitstoot van het wagenpark per merk op 95 g/km liggen. Voor volgend jaar moet 95% van de aangeboden modellen daar al aan voldoen. Mercedes-Benz levert veel types met hoge CO2-waardes. De verkoop van de EQC in Europa is voor de fabrikant belangrijk om onder boetes uit te komen, te meer elk verkochte Mercedes EQC als twee verkopen mag worden opgevoerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-eqc-400-4matic-productie-1.jpg)
Tien maal EQ
De EQC is Mercedes’ eerste elektro-auto. In de komende drie jaar verschijnen er tien. De eerstvolgende modellen laten zich binnen twaalf maanden al zien, de EQA, EQS en EQV.
Terugroepactie
Overigens maakt de Mercedes-Benz EQC niet alleen in Amerika een valse start, ook in Europa. Eind oktober riep de autobouwer zo’n 1.700 stuks terug vanwege een probleem met onder andere de aandrijfstang op de vooras.
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- Energieverbruik (NEDC): 22,2 kWh/100 km*
- Actieradius: 450 km+ NEDC
- Aandrijflijn: Twee asynchrone elektromotoren, vierwielaandrijving
- Vermogen: 300 kW (408 pk)
- Maximumkoppel: 765 Nm
- Topsnelheid: 180 km/h (begrensd)
- Acceleratie 0-100 km/h 5,1 sec.
- Accu: Lithium-ion-accu
- Capaciteit: 80 kWh
- Accugewicht: 650 kg
- Lengte/breedte (met spiegels)/hoogte: 4.761/1.886 (2.096)/1.624 mm
- Spoorbreedte voor/achter: 1.625/1.615 mm
- Wielbasis: 2.873 mm
- Bagageruimtevolume (afh. van uitrusting): Ca. 500 l
- Leeggewicht (DIN): 2.425 kg*
- Max. toegestaan treingewicht (DIN): 2.930 kg
- Laadvermogen (DIN): 505 kg
- Max. aanhangwagengewicht (12%): 1.800 kg
Video Mercedes-Benz EQC
Lees ook:
Ook interessant
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder