Amerikaanse kopers Mercedes-AMG One: kijken, kijken, niet rijden
De Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss kreeg nooit een typegoedkeuring voor de Amerikaanse weg en nu is er een volgende gelimiteerde supercar van Mercedes die de Highway niet op mag. De Mercedes-AMG One krijgt geen kentekenregistratie in de Verenigde Staten.
“Hoewel zijn motor zijn oorsprong vindt in de autosport, hebben we de aandrijflijn aangepast voor straatgebruik. Maar om het unieke karakter van de Formule 1-aandrijflijn te behouden, zijn we tot de conclusie gekomen dat het voldoen aan de Amerikaanse typegoedkeuring voor gebruik op de openbare weg afbreuk zouden doen aan het prestatieniveau en algehele rijkarakter”, geeft AMG in een brief aan klanten aan. De brief is in handen van website CarScoops.
McLaren Speedtail
Er is slechts één mogelijkheid om de meer dan 1000 pk sterke One alsnog in de Verenigde Staten te importeren en dat is om de auto als ‘Show or Display’-model te importeren. De One is niet het enige model dat zo de landsgrenzen van Amerika kan passeren. Onder andere de McLaren Speedtail wordt ook zo geregistreerd. De auto mag dan vervolgens enkele malen per jaar op evenementen verschijnen. Rijden op de openbare weg is ten strengste verboden. De Amerikaanse veiligheidsorganisatie NHTSA controleert ook jaarlijks de kilometerstand van de Show or Display-modellen om zo te controleren of er van de regels geen misbruik wordt gemaakt.
Mercedes-AMG One komt echt in 2021, bevestigt fabrikant nogmaals
Aangepast voor Europa
De Mercedes-AMG One mag in Europa wel de weg op, maar hij kreeg niet zonder slag of stoot door de typegoedkeuring. De fabrikant monteert een Formule 1-aandrijflijn, bestaande uit een geëlektrificeerde 1.6 V6-benzinemotor met twee turbo’s en vier elektromotoren. Deze krachtcentrale was nooit bedoeld voor toepassing in een straatauto. Vandaar dat Mercedes-AMG de complete aandrijflijn onder de loep moest nemen om aan alle regels voor de homologatie-eisen te voldoen. Zo heeft de fabrikant gecompliceerde nabehandelingssysteem in het uitlaatsysteem met bestaande uit vier metalen katalysatoren, twee keramische katalysatoren en twee benzinepartikelfilters toegepast.
Slechts 275 stuks
Alle aanpassingen om de Mercedes-AMG door de Europese keuring te krijgen zorgde er mede voor dat de supercar later dan gepland op de markt verschijnt. In eerste instantie dacht de fabrikant de auto in 2019 uit te brengen. Dat werd al snel 2020, en nu is het 2022 geworden. De productie van de supercar is inmiddels van start gegaan. De autobouwer denkt deze zomer de eerste auto’s af te leveren. Mercedes-AMG bouwt slechts 275 stuks.