Amerikaanse RDW: ‘Tesla Autopilot betrokken bij 17 doden en 736 ongelukken
Tesla Autopilot, een verzameling semi-autonome rijassistenten, is sinds 2019 in de Verenigde Staten betrokken geweest bij 736 ongelukken, waarvan zeventien dodelijk. En dat aantal groeit hard, volgens onderzoek van de Washington Post.
Tesla-topman Elon Musk beweert dat correct gebruik van Autopilot een Tesla tien keer veiliger maakt dan een gemiddelde auto. De cijfers vertellen een ander verhaal.
Tesla Autopilot is geen volledig zelfrijdend systeem
Sinds 2018 houdt Tesla bij hoeveel ongelukken er gebeuren met zijn modellen. Dat wordt uitgedrukt in ongelukken per gereden mijl en wordt uitgesplitst naar auto’s met Autopilot ingeschakeld en uitgeschakeld.
Tesla: ‘Elon Musk deed nooit Autopilot-beloftes. Het waren deep fakes’
Voor de duidelijkheid: Autopilot is een combinatie van semi-autonome rijassistenten, net zoals andere fabrikanten die hebben. Er is veel kritiek op de naam Autopilot en de toevoeging Full Self-driving Capability, want zelfrijdend is het systeem zeker niet.
Autopilot is niet tien keer veiliger, zoals Musk beweert
Uit de statistieken van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) blijkt dat er in de VS gemiddeld één ongeluk per 484.000 gereden mijlen plaatsvindt.
Bij Tesla zouden die cijfers liggen op 1 op 978.000 (zonder Autopilot ingeschakeld) en 1 op 4,19 miljoen (mét Autopilot ingeschakeld). De conclusie die Musk daaraan verbindt, is dat een Tesla op Autopilot tien keer veiliger is dan een gemiddelde auto.
Apple-oprichter haalt hard uit naar Elon Musk: ‘Tesla’s proberen je om te leggen’
Maar daar is van alles tegen in te brengen. Autopilot wordt bijvoorbeeld vooral gebruikt op de snelweg, waar minder ongelukken gebeuren dan in de stad of op buitenwegen. En de data van de NHTSA is niet uitgesplitst naar locatie, dus kun je die niet vergelijken met de Tesla-data.
Tesla gebruikt geen radar voor zijn rijassistenten
Er zijn twee redenen voor het stijgende aantal Autopilot-ongelukken, aldus de Washington Post. Ten eerste wordt het aantal Tesla’s op de Amerikaanse wegen steeds groter en is Tesla gestopt met het gebruik van radar voor zijn semi-autonome systemen. Camera’s zijn genoeg, aldus de fabrikant.
Tesla: ‘Nee joh! Een stuur dat onderweg loskomt, is helemaal geen defect’
Een andere oorzaak zou het feit kunnen zijn dat er in de VS meer en meer Tesla’s rondrijden met Full Self-Driving Beta, een nog experimenteel systeem dat door Tesla als volledig zelfrijdend wordt aangeprezen, maar het niet is.
Meerdere NHTSA-onderzoek naar Tesla gaande
In Amerika is het al enige jaren verplicht om incidenten waarbij semi-autonome systemen betrokken zijn te melden. In totaal zijn er 807 crashes geweest, waarvan dus 736 met Tesla’s. Subaru is tweede met negenentwintig.
Zie hoe deze Tesla alle elektrische auto’s het nakijken geeft op de Nürburgring
Er lopen in de VS op dit moment meerdere NHTSA-onderzoeken naar de veiligheid van Autopilot en Full Self-Driving Beta. En niet alleen daarnaar. De NHTSA wil ook weten hoe het kan dat bij verschillende Model Y’s het stuur onderweg losliet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash
-
Is een Tesla wel zo milieubewust? Woede om massale bomenkap