AMG ging vreemd met Japanners
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F6117350169_large.jpg)
Vrij naar Married with Children: ‘AMG en Mercedes-Benz go together like a horse and carriage’. Maar toch ging de Duitse tuner/fabrikant in de jaren tachtig vreemd met twee Japanners.
Iemand ooit gehoord van de Mitsubishi Galant AMG en de Mitsubishi Debonair V 3000 Royal AMG? Dat zijn twee speciale, door AMG aangepakte modellen die eind jaren tachtig in Japan uitkwamen. En nee, voorin ligt niet een voor AMG zo kenmerkende achtcilinder. Sterker nog, aan de krachtbron van de Debonair is zelfs helemaal niets gebeurd.
Het toenmalige topmodel van Mitsubishi kreeg van de Duitsers alleen een spoilerpakketje mee, een sportstuur, lichtmetalen wielen en wat AMG-badges. En dat terwijl de Debonair in 1987 op de markt kwam. Wat slechts een jaar na de introductie van de supercarverslindende AMG Hammer was.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Famg-debonair-ad-2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F1161967mitsubishi-debonair-06.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Famg-debonair-ad-3.jpg)
Aan de motor van de Galant AMG werd wel gesleuteld. De compressie werd verhoogd en er kwamen ondere meer andere kleppen in, titanium klepveren en een aangepast motormanagement. Het resultaat was een vermogen van 170 pk en een koppel van 191 Nm. Daarmee was de AMG niet zo krachtig als de 204 pk sterke Galant VR4.
BEKIJK OOK: VIDEO – REVIEW MERCEDES-AMG S 63 CABRIOLET
Het model had geen vierwielaandrijving en stuurde zijn vermogen naar de voorwielen, waartussen geen sperdifferentieel te vinden was. De Galant AMG – waarvan er in 1989 en 1990 bijna 1400 gemaakt zijn – was leverbaar met een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. Hij kon in 8 seconden van stilstand naar 100 km/h.