Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 13 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Apk waarschijnlijk uitgebreid met roetfiltertest voor diesels

Per 1 juli 2022 wordt er bij de apk voor dieselauto’s een test gedaan die de werking van het roetfilter meet, dit meldt staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Hoewel dit definitief klinkt, is dat het nog niet. Het voorstel is dat de uitstoot van fijnstof met een deeltjesteller wordt gemeten. Door de meting komt er toezicht en mogelijk dus handhaving op het verbod van verwijdering van het roetfilter.

Regelgeving

Al jaren is er veel te doen rondom diesels. Zo zouden moderne dieselmotoren ultra schoon zijn maar geven andere onderzoeken weer aan dat diesels meer dan 1.000x de toegestane hoeveelheid fijnstof uitstoten. Alle tegenstrijdigheden daargelaten, dient de dieselauto wel aan enkele eisen te voldoen. Zo is het voor alle Euro V en Euro VI diesels verplicht om een goed werkend roetfilter te hebben.

Probleem

Vanaf 2011 moeten de bestelautofabrikanten zo’n filter monteren om aan de Europese eisen te voldoen. Sinds 2012 moet het ook zijn toegepast in personenauto’s. De RAI vereniging laat weten dat er naar schatting zo’n 100.000 tot 125.000 APK-plichtige dieselauto’s en bestelwagens rondrijden zonder (goed werkend) roetfilter. Sinds 2017 is het verwijderen van het filter al een strafbaar feit. Vanaf 2022 moet het dan ook echt controleerbaar worden.

Roetfiltertest
Friedemann Vogel / EPA (Afbeelding: Friedemann Vogel / EPA)

Volgend jaar

De RAI vereniging wil dat de Tweede Kamer nog voor het verkiezingsreces instemt met het voorstel. Vervolgens zou de roetfiltertest per 1 juli 2022 standaard worden uitgevoerd bij de apk van elke Euro V en Euro VI diesel. Totaal worden er dan zo’n 825.000 personenauto’s en 622.000 bedrijfswagens onderworpen aan de test.

Motie

Het plan voor invoering van de roetfiltertest lag al eerder op tafel.  Maar dat werd eind 2020 afgekeurd door de Tweede Kamer. De indieners van de motie gaven toen aan dat er naar schatting 100.000 tot 125.000 dieselauto’s niet door de test heen zullen komen. Volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, is de roetfiltertest toch noodzakelijk. Hij noemt het “(..)een stap naar een gezond mobiliteitssysteem.” Volgens Wytske Postma (CDA) en Remco Dijkstra (VVD) is het “overdone” om de autobezitters zo op enorme kosten te jagen.

Bron: RAI Vereniging

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.