Apk waarschijnlijk uitgebreid met roetfiltertest voor diesels
Per 1 juli 2022 wordt er bij de apk voor dieselauto’s een test gedaan die de werking van het roetfilter meet, dit meldt staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.
Hoewel dit definitief klinkt, is dat het nog niet. Het voorstel is dat de uitstoot van fijnstof met een deeltjesteller wordt gemeten. Door de meting komt er toezicht en mogelijk dus handhaving op het verbod van verwijdering van het roetfilter.
Regelgeving
Al jaren is er veel te doen rondom diesels. Zo zouden moderne dieselmotoren ultra schoon zijn maar geven andere onderzoeken weer aan dat diesels meer dan 1.000x de toegestane hoeveelheid fijnstof uitstoten. Alle tegenstrijdigheden daargelaten, dient de dieselauto wel aan enkele eisen te voldoen. Zo is het voor alle Euro V en Euro VI diesels verplicht om een goed werkend roetfilter te hebben.
Probleem
Vanaf 2011 moeten de bestelautofabrikanten zo’n filter monteren om aan de Europese eisen te voldoen. Sinds 2012 moet het ook zijn toegepast in personenauto’s. De RAI vereniging laat weten dat er naar schatting zo’n 100.000 tot 125.000 APK-plichtige dieselauto’s en bestelwagens rondrijden zonder (goed werkend) roetfilter. Sinds 2017 is het verwijderen van het filter al een strafbaar feit. Vanaf 2022 moet het dan ook echt controleerbaar worden.
Volgend jaar
De RAI vereniging wil dat de Tweede Kamer nog voor het verkiezingsreces instemt met het voorstel. Vervolgens zou de roetfiltertest per 1 juli 2022 standaard worden uitgevoerd bij de apk van elke Euro V en Euro VI diesel. Totaal worden er dan zo’n 825.000 personenauto’s en 622.000 bedrijfswagens onderworpen aan de test.
Motie
Het plan voor invoering van de roetfiltertest lag al eerder op tafel. Maar dat werd eind 2020 afgekeurd door de Tweede Kamer. De indieners van de motie gaven toen aan dat er naar schatting 100.000 tot 125.000 dieselauto’s niet door de test heen zullen komen. Volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, is de roetfiltertest toch noodzakelijk. Hij noemt het “(..)een stap naar een gezond mobiliteitssysteem.” Volgens Wytske Postma (CDA) en Remco Dijkstra (VVD) is het “overdone” om de autobezitters zo op enorme kosten te jagen.
Bron: RAI Vereniging