Apple lijkt nu toch echt met een elektrische auto te komen
Het nieuws dat Apple een elektrische auto wil gaan bouwen, is alweer jaren oud. Het kwam er de laatste tijd echter nog niet van. Sinds deze week lijkt de komst van die auto echter werkelijkheid te worden.
Eerder deze week berichtten we al over een samenwerking tussen autogigant Magna International en het Israëlische REE. Laatstgenoemde partij heeft al een modulair elektrisch platform ontwikkeld, waarop andere bedrijven hun eigen auto kunnen bouwen. De samenwerking tussen de twee partijen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat grote techbedrijven het platform bij REE bestellen, de rest van de auto zelf ontwikkelen en die dan laten bouwen door Magna. Het zet de deur open voor bijvoorbeeld auto’s van Sony en Apple.
LG Magna e-Powertrain
Laatstgenoemde lijkt dan nu ook een grote stap te hebben gezet voor wat betreft de productie van een eigen model. Apple gaat naar verluidt namelijk een contract met LG Electronics. Die partij gaf onlangs te kennen te stoppen met de productie van smartphones en zich op de ontwikkeling van auto-onderdelen te storten. Ook Magna International komt in het contract voor, waarin wordt gesproken over een LG Magna e-Powertrain. Of er ook een rol is weggelegd voor REE, is voor nu onduidelijk.
Deze samenwerking zet de deur open voor EV’s van Sony en Apple
Volgens anonieme bronnen is de deal tussen LG, Magna en Apple nabij. Gaat alles volgens plan, dan is de verwachting dat de Apple Car rond 2025 op de markt verschijnt. Die auto zal niet in hoge productie-aantallen van de band rollen. Apple zou de eerste generatie van de ‘Car’ vooral willen gebruiken om zijn marktwaarde te evalueren.
Hyundai-Kia
Daarmee is een eerdere ‘deal’ met Hyundai-Kia van tafel. Volgens geruchten zou Apple begin dit jaar met de Koreaanse autobouwer om de tafel zitten om de mogelijkheden voor een ‘Car’ te bespreken. Toen dat naar buiten kwam, eindigden de partijen snel hun gesprekken. Waarom dat gebeurde, is niet duidelijk. Apple zou volgens ingewijden niet blij zijn met het feit dat de gesprekken met de autobouwer bekend waren gemaakt. Anderzijds zou Hyundai ontevreden zijn met de rol die Apple voor ogen had. Hyundai zou volgens de plannen namelijk slechts producent van de auto worden, in plaats van een strategische partner. Dat schijnt de Koreanen in het verkeerde keelgat te zijn geschoten.