Aptera plant comeback met elektrische auto met 1.600 km bereik
In 2011 ging autobouwer Aptera failliet. Nu wil het een comeback gaan maken met een ultra-efficiënte elektrische auto die op één acculading 1.600 kilometer moet kunnen afleggen.
Aptera is niet alleen een archeologische plaats op Kreta, het is ook ooit een automerk geweest. Of eigenlijk moest het een automerk worden, want een auto is er nooit gekomen. Het bedrijf wilde destijds een grappig uitziend karretje op de markt brengen waarmee je, dankzij de hybride technologie van destijds, bijna 86 kilometer op een liter benzine kon rijden. Helaas is het nooit verder dan een prototype gekomen. Aptera kreeg het namelijk niet voor elkaar om geld van de overheid los te peuteren. Daardoor moest het een faillissement aanvragen.
1.000 mijl
Maar de drie oprichters van het omgevallen bedrijf, Chris Anthony, Steve Fambro en Michael Johnson, zijn terug en willen het trucje nog een keer proberen. Deze keer met een volledig elektrische auto die, schrik niet, 1.609 kilometer (1.000 mijl) op één volle acculading moet kunnen afleggen. Vooralsnog gaat het om woorden die de heren spreken, want van de auto ontbreekt elk spoor. Wel komen de drie met plannen.
Ze willen de elektrische auto baseren op het prototype, de 2e, die ze in 2011 presenteerden. Deze bleek al extreem aerodynamisch, en hoeft maar een klein beetje aangepast te worden om nog efficiënter te worden. Daarbij zijn we inmiddels acht jaar verder en willen de heren de stappen die in die tijd gemaakt zijn op elektrische aandrijving, gaan toepassen. Ze denken bijvoorbeeld aan een elektromotor in elk wiel. Deze zouden gezamenlijk goed moeten zijn voor ietsjes meer dan 200 pk. De accu moet in het meest positieve geval 100 kWh aan stroom kunnen opslaan. Al zou er ook een versie kunnen komen met maar 40 kWh.
800 kilogram
Om het gewicht van de auto zo laag mogelijk te houden wordt de carrosserie uit kunstofcomposiet vervaardigd. Daardoor moet het totaalgewicht niet boven de 800 kilogram uitkomen. De heren achter Aptera hopen ergens in 2020 de eerste werkende prototypes te kunnen tonen. Daarvoor moeten ze nog wel wat geld ophalen. De financieringsrondes zijn gaan als we website IEEE mogen geloven