Ares Defender V8 Hardtop is opvallende verschijning
Fan van de originele Land Rover Defender maar liefhebber van een exceptionele aankleding? Dan kun je bij Ares uit Italië terecht. De heren en dames van het coachbuilding-bedrijf brengen de Defender V8 Hardtop uit.
De Ares Defender V8 Hardtop staat op hetzelfde ladderchassis als de Engelse offroader, de klassieke generatie welteverstaan. Maar de wielophanging is aangepast, zodat de Italiaanse versie hoger op de wielen staat. De wielophanging is aangepast en dat zorgt voor een 3,5 cm hogere ligging van de hoekige carrosserie. Het schoeisel is eveneens verre van standaard. Ares monteert 18 inch wielen, die in de catalogus van de coachbuilder als ‘ARES Design’ staan. Voor het rubber kiest Ares Cooper Discoverer-banden. Om de forse wielen te huisvesten monteert Ares bredere wielkasten. Het is niet het enige carrosseriedeel dat door de Italianen is hertekend. Het bedrijf heeft ook de motorkap opnieuw getekend, net als de voorzijde, de grille, lichtunits en een deel van de achterzijde. De Ares Defender V8 Hardtop kenmerkt zich door een carbon fibre grille, led-koplampen in een frontpaneel dat uit één deel bestaat en ronde led-achterlichten.
Eigen ontwerpstudio
De aankleding van Ares gaat verder dan alleen de aangepaste koets. De Italianen kleden de 4×4 ook binnenin luxueuzer aan, waarbij voornamelijk naar het creëren van een uniek karakter is gekeken. Handwerk is het toverwoord volgens het bedrijf, maar dat is onlosmakelijk met coachbuilding verbonden. Het bedrijf uit Modena beschikt over een eigen ontwerpafdeling, Centro Stile genaamd en vervaardigt de specifieke componenten in eigen huis. “Met behulp van een combinatie van moderne OEM-technologie en traditionele handvaardigheid”, zo geeft het bedrijf op. “Deze omvatten CAD, koolstofvezelovens, technische specialisten in elektrische systemen, aandrijflijnassemblage, verfwinkel, ambachtelijke leerfabrieken en metalen carrosseriebouwfaciliteiten.” De gekozen materialen voor het leefcompartiment zijn -heel voorspelbaar- leer, koolstofvezel, hout en aluminium.
Amerikaanse V8
Het is niet de eerste keer dat Ares een Defender onder handen neemt. Eerder (2018 om precies te zijn) bracht het bedrijf de Defender Ultra V8 uit. Nu is het dus de beurt aan de Defender V8 Hardtop. De aanduiding V8 in de naamgeving duidt uiteraard op de aandrijfbron. In de Land Rover-editie van Ares hangt een 5.328 cc grote achtpitter. Ares brengt het vermogen van het Amerikaanse GM-blok tot 355 pk en komt tot 519 Nm aan koppel. Aan het blok koppelen de Italianen een automatische zesversnellingsbak. Vanwege het prestatieniveau van de Defender met V8-motor past Ares ook het remsysteem aan, net als de wielophanging van de mastodont.
Prijskaartje
Ares geeft aan dat de oplage van de 4985 mm lange, 2000 mm brede en 1856 mm hoge Defender V8 Hardtop beperkt zal zijn. De Italianen vragen minimaal € 235.000,- (exclusief belastingen) voor het model. Wie er een besteld, moet rekening houden met een levertijd van vier maanden.