Arese S1 Speedster is een exclusief alternatief
Voor wie het hele rijtje Ferrari’s, Lamborghini’s en Porsches heeft afgewerkt en eens iets echt speciaals wenst, is er de Ares S1 Speedster. Slechts 24 stuks zullen het levenslicht zien. Of is het maximaal 24?
Het Project S1 is klaar, zo zegt het Italiaanse Ares. De coachbuilder startte Project S1 als Spyder. Nu voegt de fabrikant er een voorruit aan toe en doopt het model om in S1 Speedster, terwijl het nu spreekt van een Targa. Duidelijker wordt het niet. Met die betiteling van Targa kan het wel bezoek van Porsche-mensen verwachten. Niet de klanten, maar medewerkers van de Duitse autobouwer die de juridische zaken van de sportwagenfabrikant behartigen. Niemand anders dan Porsche mag de naam Targa gebruiken.
Dunne A-stijlen
Volgens het bedrijf biedt de S1 Speedster onveranderd de beleving van open rijden maar met meer comfort nu de sportwagen een voorruit heeft. Het glazenpaneel is specifiek voor de S1 Speedster ontworpen, waardoor de vorm aansluiting vindt bij de rest van het koetswerk. Het glas rust op een frame dat vervaardigd is van carbon fibre. Een dikke A-stijl kent de voorruit niet, wat niet alleen het zicht verbetert, maar ook de rijbeleving vergroot. Nu lijkt het alsnog dat je zonder voorraam rijdt, maar ondertussen zit je dus wel uit de rijwind.
Hoogopgetrokken achterzijde
Onder andere Renault en Lotus brachten ooit een model volgens hetzelfde concept, respectievelijk de Spider en 340R, maar de lay-out komt eerder overeen met die van de McLaren Elva. Dat Engelse model beschikt over een hoog opgetrokken achterzijde, die de turbulentie van de rijwind moet verminderen. Over die Brit gesproken, ook de Ares S1 Speedster heeft in het achterdek geplaatste uitlaateindstukken. Ook hier ligt de motor achter de twee aanwezige stoelen. Ares kiest voor de V8-motor uit de Chevrolet Corvette. Het blok kent een slagvolume van 6.162 cc. Hoeveel vermogen Ares Modena uit de krachtbron perst, kondigt het bedrijf nog niet aan. Het prestatieniveau is eveneens ‘to be confirmed’. Naar verluidt zou het definitieve vermogen boven de 750 pk liggen.
Ook als coupé
Ares bouwt van de 4,68 meter lange, 2,01 meter brede en 1,21 meter hoge sportwagen slechts maximaal 24 exemplaren. Er staat ook een coupé gepland.