In de herkansing: Aston Martin bouwt DB4 GT nog 25 keer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FSchermafbeelding-2016-12-07-om-13.13.51.png)
Voor wie in 1959 naast een spiksplinternieuwe Aston Martin DB4 GT heeft gegrepen, is er heel goed nieuws. Aston Martin laat zijn Works-afdeling 25 fonkelnieuwe exemplaren vervaardigen. Jazeker, met nul kilometer op de teller!
Aston Martin gaat de 25 exemplaren bouwen volgens dezelfde specificaties als de oorspronkelijk DB4 GT, zoals die eind jaren vijftig, begin jaren zestig leverbaar was. Dus niet met een moderne krachtbron voorin, een machinaal gebouwde carrosserie of elektrische stuurbekrachtiging.
Aluminium carrosserie
Nee, de ‘nieuwe’ Aston Martin DB4 GT’s worden precies zoals de auto ooit was. Dat betekent dat hij een authentieke 340 pk sterke zescilinder lijnmotor krijgt, met drie carburateurs, twee kleppen per cilinder en een slagvolume van 4,2 liter. De aluminium carrosserie wordt met de hand geklopt. De auto’s worden gebouwd zoals in de jaren zestig.
Chassisnummers
De chassisnummers van de nieuwe DB4 GT gaan verder waar de oude exemplaren ooit stopten. Van het originele model zijn destijds 75 stuks gemaakt. Acht daarvan waren speciale lichtgewicht versies. Om het verschil tussen nieuw en oud duidelijk te maken, krijgt de moderne variant de aanduiding ‘Continuation’.
Aston Martin Works
De bouw van de auto’s is in handen van Aston Martin restauratieafdeling, Works genaamd. Dat bedrijfsonderdeel is nog altijd in Newport Pagnell gevestigd, waar Aston Martin zelf tot 2007 auto’s maakte. Works heeft voor de 25 kopers van de DB4 GT Continuation een speciaal programma opgesteld, waarbij de auto’s naar verschillende circuits worden getransporteerd voor deelname aan races en rijtrainingen. De DB4 GT’s zijn namelijk niet gehomologeerd voor de openbare weg. Het hele Works-programma is verdeeld over twee jaar.
LEES OOK: ‘VERLOREN’ JAGUAR XKSS’EN UITVERKOCHT
Aston Martin Works zal de eerste auto’s in derde kwartaal 2017 gereed hebben. Ze gaan 1,5 miljoen pond (zo’n 1,8 miljoen euro) per stuk kosten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had