“Aston Martin Cygnet is bizar voorbeeld van CO2-dictatuur”
Meer dan 43 mille vragen voor een opgedirkte Toyota iQ? Schaamteloos misschien, maar Aston Martin deed het zonder blikken of blozen. En wonderwel vonden we de Cygnet nog best te pruimen ook.
“De CO2-dictatuur heeft al heel wat teweeg gebracht”, schreef Autovisie-redacteur Jaco Bijlsma in 2011, “maar de nieuwe Aston Martin Cygnet claimt de beker voor het meest bizarre voorbeeld.” Het kleintje bestond met slechts één reden: om de gemiddelde CO2-uitstoot van de louter met acht- en twaalfcilinders gezegende Aston Martin-familie terug te schroeven om zo aan de steeds strengere milieueisen te voldoen.
Een eigen model ontwikkelen was voor het Britse merk echter te duur en zou bovendien te lang duren. Daarom werd de Toyota iQ geadopteerd en omgetoverd tot een loot aan de Aston Martin-stam. “Ogenschijnlijk een mission impossible voor een merk met een traditie van uiterst exclusieve sportauto’s”, vond Bijlsma. “Want hoe je zo’n onecht kind ook hebt vermomd, velen zullen het toch een Toyota blijven noemen.”
“Hoe je een onecht kind ook vermomd, velen zullen het een Toyota blijven noemen”
En toch, Aston Martin leverde met de Cygnet geen half werk. De transformatie kostte maar liefst 150 arbeidsuren per auto. “Alle losse carrosseriedelen worden vervangen door Aston Martin only items”, schreef de huidige Autovisie-chef. “Kijk naar die neus, dan zie je niet alleen de onmiskenbare grille met echte aluminium spijlen, maar veel meer. […] De koplampen zijn nog iQ, maar ze zijn aangevuld met (fake) inlaatroosters die de visuele impact verstrekken.”
“Het hele interieur van de Cygnet is verpakt in het beste leer van huisleverancier Bridge of Weir”, ging hij verder. “Met mooie stiknaden en desgewenst aangevuld met alcantara, dat ook voor de hemelbekleding is gebruikt. […] Wat mooi is, zijn het andere stuur, de metalen deuropeners, de aluminium pook en de handgepolijste basis daaromheen. Er hangt een heel andere sfeer dan in een iQ-cockpit.”
Klik hier om het originele artikel te bekijken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportwagenfabrikant heeft nog alles op een rijtje
-
Eigenaar vluchtauto Drentse kunstroof kan gratis nieuwe auto kopen
-
Waarom Tesla eigenlijk geen 2,3 miljard dollar winst heeft gemaakt
-
Gelukkig! Er komen geen gepersonaliseerde kentekens in Nederland
-
Deze Renault rijdt op de Bonneville Salt Flats! Nou, dan weet je het wel…
-
‘Onopvallendste’ Mercedes G 63 AMG van Nederland te koop bij Domeinen
-
50.000 euro voor twee letters: dit is de BMW M3 CS Touring
-
Nieuwe Porsche 911 GT3 is ingrijpender veranderd dan je denkt
-
Grootse comeback: Fiat Grande Panda gaat Renault 5 dwarszitten
-
Facelift BMW iX: krachtiger dan ooit en nu met mega actieradius
-
Nederlandse BMW-occasion uit 2010 heeft pas 75 kilometer op teller
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe MG ZS – niet meer elektrisch?