Aston Martin DBS Superleggera is lekkere sportversie DB11
Voor de tweede maal in de historie van Aston Martin keert de typenaam DBS terug in het modellengamma. Dit maal op basis van de DB11, maar door de luxueuze coupé uit te kleden mag de sportversie van de DB11 zich ook lichtgewicht noemen. De DBS Superleggera, zoals hij officieel heet, komt al na de zomer op de markt.
Dat is snel! Amper enkele maanden na de voorstelling van de DBS Superleggera zullen de eerste auto’s al van de band rollen. Dat was met de DB11 wel anders, want daar zat meer dan een jaar tussen. En tussen de lancering en marktintroductie van de Vantage zat ruim een half jaar.
Voorgangers
Wanneer de DBS Superleggera op de markt komt, is het alweer meer dan een halve eeuw geleden dat Aston Martin voor de eerste maal de typenaam DBS introduceerde. De eerste generatie verscheen in 1967 en de coupé met desgewenst een V6- of V8-motor was tot en met 1972 in productie. In totaal verlieten 1.194 exemplaren de fabriekspoort. In 2007 herintroduceerde de Engelse sportwagenbouwer de naam, door op basis van de DB9 een snellere variant te ontwikkelen. De tweede DBS was van 2008 tot en met 2012 in productie en zag zo’n 2.800 maal het levenslicht.
Carbon fibre
De DBS Superleggera is in de basis een DB11, maar de sportcoupé (later volgt ook een Volante) is voor de ‘sport-aanduiding’ (Aston Martin typeert de auto als Super GT) danig onder handen genomen. Met uitzondering van de van de DB11 overgenomen aluminium deuren zijn alle carrosseriedelen nu van carbon fibre (inclusief dak) vervaardigd, waarbij de aluminium architectuur identiek aan die van de DB11 is. De koets met bredere wielschermen vóór en achter is op verschillende punten hertekent of aangepast, maar alle aanpassingen zijn gedaan vanwege het sportieve karakter van de DBS Superleggera. Niet alleen door twee Superleggera- naamplaatjes op de motorkap te plakken, ook door de luchtstroom rond de carrosserie te wijzigen. Aston Martin claimt dat de DBS Superleggera op topsnelheid de hoogste ‘drag-free’ downforce (120 kg op de achteras en 60 kg op de vooras) van alle productiemodellen heeft. De frontsplitter kent een herzien ontwerp om de luchtstroom om de auto te geleiden en de koellucht richting de vergrote remschijven te sturen. Daarnaast beschikt Astons nieuwe topmodel over een dubbele diffuser en een licht herzien luchtrooster in het voorscherm. De virtuele spoiler met een luchtkanaal in de dakstijl en achterklep, Aeroblade II gedoopt, wordt ook op de DBS toegepast, maar zorgt op de nieuwkomer door een gewijzigde luchtopening voor meer neerwaartse druk. Op de achterklep monteert Aston Martin een vaste spoiler, terwijl de uitstroomopening twee keer zo groot is als op de DB11.
Remsysteem
Aston Martin monteert op de vooras van de DBS Superleggera 410 mm grote carbon keramische schijven. Achter zijn ze nog altijd 360 mm groot. Ze liggen verscholen achter nieuwe 21 inch grote lichtmetalen wielen. Voor het schoeisel is gekozen voor Pirelli-banden, waar de DB11 op Bridgestone-rubber wordt geleverd. De Engelsen hebben de Italiaanse schoenen specifiek voor het sportieve karakter van de DBS Superleggera laten ontwikkelen.
Cilinderuitschakeling
Voorin ligt de bekende 5,2 liter V12-motor, maar door een serie van modificaties perst de dubbelgeblazen twaalfcilinder benzinemotor er liefst 725 pk uit. Het koppel bedraagt 900 Nm dat van 1800 tot 5000 tpm voorhanden is. Mede door de hogere prestaties van de V12 met cilinderuitschakeling zit de DBS Superleggera in 3,4 seconden van stilstand op 100 km/h. De 160 km/h-markering bereikt Astons topmodel na 6,4 tellen. De topsnelheid ligt op 338 km/h.
Software
Aan de motor hangt onveranderd een achttrapsautomaat, maar de transmissie is wel degelijk anders. De bak kan het hogere koppel van de twaalfcilinder aan. Daarnaast heeft de ZF-transmissie een kortere eindoverbrenging en andere software gekregen. Om de opgepepte twaalfpitter ook stoer te laten klinken zijn de vlinderkleppen in het uitlaatsysteem opnieuw gekalibreerd. Afhankelijk van de ingeschakelde rijmodus (GT, Sport, Sport Plus) openen en sluiten kleppen, zodat het motorgeluid wordt afgestemd op de rijstijl. Het rijprogramma beïnvloedt tevens de adaptieve dempers, die op de DBS rapper reageren dan op de DB11.
Lichtgewicht
Al met al is de betekenis van Superleggera, wat Italiaans voor lichtgewicht is, zeer beperkt. De Engelsen hebben slechts 72 kg aan gewicht weten te lozen ten opzichte van de DB11. De 2+2-sportcoupé weegt 1693 kg.
Volante
Aston Martin presenteert nu de Coupé. Volgend jaar zal de open variant volgen. Deze Volante gedoopte cabriolet met vier zitplaatsen is tevens de enige open auto van de Engelsen met een V12-motor. De DB11 komt er alleen met achtcilindermotor, juist vanwege de komst van de DBS Superleggera Volante. De komst van de DBS Superleggera betekent het productie-einde van de Vanquish S.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?