Aston Martin: ‘focus op elektrische auto is dom, volledige autonomie onmogelijk’
Andy Palmer, grote baas van Aston Martin, kon tijdens het Driving the Future evenement in Londen even zijn gal spuwen. Hij maakte punten over de blindelingse focus op elektrische auto’s en volledige autonomie. Ook moest hij wat kwijt over het gerommel met Brexit.
Op dit moment lijkt de hele automotive-wereld in de ban van de elektrische auto. En dan met name het type dat met grote accupakketten werkt. Ook zijn er talloze initiatieven om die auto’s volledig zelf te laten rijden. De koers volledige autonomie is ingezet. Maar dit alles is volgens Andy Palmer extreem kortzichtig en eigenlijk simpelweg dom.
Onbegrijpelijk
Dit liet de Aston Martin CEO tijdens een evenement in London vallen. Hij vindt het onbegrijpelijk dat we onder leiding van regeringen ons blindstaren op de accu-auto. “Groot-Britannië doet er nu alles aan om voorloper in de elektrische auto-technologie te worden, maar niemand weet nog welke richting dit op gaat en wat de beste technologie over 20-30 jaar gaat zijn,” aldus Palmer. “Een overheid moet problemen identificeren en een beleid instellen. Het vinden van oplossingen en ontwikkelen van nieuwe technologie moet het overlaten aan engineers.”
Palmer geeft aan dat hij er vrijwel zeker van is dat er over 30 tot 40 jaar betere oplossingen voor elektrische auto’s zijn dan de accu. Volgens hem zouden het wellicht synthetische brandstoffen kunnen zijn die zonder uitstoot ontbranden. Of misschien blijkt waterstof dan wel de beste oplossing. Er zijn volgens hem waarschijnlijk legio oplossingen waar nog niemand aan gedacht heeft.
Oplossing
Een oplossing voor de race naar volledige autonomie is er nog niet volgens Palmer. Ook gaat hij er niet in onze tijd komen, denkt hij. “Tenzij we het binnen geografische grenzen houden, is het absoluut onmogelijk om level 5 autonomie te behalen. Zeker niet in mijn tijd op deze aarde.”
Zijn standpunt op volledige autonomie wordt ondersteund door de top van BMW. Daar denkt men ook dat volledige autonomie wellicht nooit haalbaar zal zijn. Zelfs als het technologisch uitvoerbaar is, dan lijkt het onwaarschijnlijk dat overheden het toelaten op hun wegen.
Bedrijven die nu bezig zijn met het ontwikkelen van autonome technologieën beginnen ook steeds minder optimistisch te klinken. Velen van hen lopen tegen steeds grotere problemen aan waarvan de onvoorspelbaarheid van de mens een van de grootste problemen blijkt te zijn. De enige die onverminderd optimistisch blijft is Elon Musk. Hij claimt dat een Tesla met Autopilot binnen een jaar volledig autonoom zou kunnen rijden.
No deal
Natuurlijk moest Palmer ook nog even Brexit aanhalen. Aston Martin ondervindt een hoop problemen door het gerommel bij de Britse overheid en de EU. Zo hebben ze te maken met onzekerheden waarop ingespeeld moet worden, en hebben ze leveranciers die door de onzekerheden ook lastig doen. Aston Martin heeft al preventieve stappen genomen door een lading auto’s en onderdelen ergens buiten het Verenigd Koninkrijk op te slaan.
Palmer is dan ook helemaal klaar met de besluiteloosheid van zowel Groot Britannië als de EU. “Ik denk dat we vooral zekerheid nodig hebben. Natuurlijk wil ik graag vrij blijven handelen met de rest van de EU, maar op dit moment zou een no-deal Brexit nog steeds beter zijn dan de onzekerheid waar we nu meet te maken hebben.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen