Aston Martin geeft alle V12 Speedster-exemplaren een individueel nummer
Om de kopers van de Aston Martin V12 Speedster het vertrouwen te geven dat er niet meer dan 88 stuks van de open tweezitter verschijnen, krijgt elk exemplaar een individueel productienummer. Aston Martin zal het nummer op een plaquette in de speedster aanbrengen.
Aston Martin bouwt niet meer dan 88 stuks van de V12 Speedster, zo laat het merk weten. Zoveel zijn er op dit moment nog niet verkocht, geeft een insider aan. Maar de 88een dus laatste order lijkt al wel in zicht. Daardoor wordt het als koper haast onmogelijk om je favoriete nummer te kiezen, maar Aston Martin maakte het wel mogelijk om de klant het serienummer te laten kiezen. Exemplaar 07 -een verwijzing naar 007-, 59 -het jaar waarin Aston Martin met de DBR1 de 24 Uursrace van Le Mans won- en 88 -de allerlaatste- waren direct vergeven.
Twee ton aanbetalen
Mocht de koper zelf geen productienummer hebben gekozen, dan krijgt hij direct na het tekenen van de order en het overmaken van de aanbetaling van twee ton te horen welk productienummer voor hem is geselecteerd. Waar de koper het nummer in de auto terug vindt, is niet bekend. Bij bijvoorbeeld de Aston Martin Vanquish Zagato werd het productienummer op de dorpelsierlijst vermeld.
Hoog nummer, extra levertijd
Aston Martin is een van de weinige merken die zijn auto’s een individueel nummer geeft. McLaren gaf onder andere de P1 en Senna-familie individuele productienummers. Het betekende echter wel dat wanneer je een hoog nummer had gekozen, je moest wachten tot de fabrikant bij het bewuste getal was aanbeland. McLaren bouwde de auto’s op volgorde in plaats van op basis van de orderintake. Ook Ford voorzag elk exemplaar van de Mustang Bullitt van een specifiek plaquette met productienummer. Porsche toont eveneens aan dat een gelimiteerde oplage echt beperkt is tot het opgegeven aantal. Op bijvoorbeeld de 918 Spyder staat het specifieke productienummer op de achterzijde en in het interieur.
One of…
Lamborghini en Ferrari doen het anders. De autobouwers voorzien de limited editions wel van een plaquette met daarop de totale oplage van het model, maar duiden niet aan welk nummer het bewuste exemplaar binnen de gelimiteerde productiecyclus is. Zo voorziet Lamborghini de Aventador SV Coupé van de vermelding ‘1 of 600’, in de Aventador SV Roadster ‘1 of 500’.
Ferrari +50%
Ferrari doet hetzelfde als Lamborghini door louter de totaaloplage te vermelden. Tot een jaar of vijftien geleden was dat anders en gaf de Italiaanse autobouwer elke auto een specifiek nummer. De fabrikant is daar naar eigen zeggen van af gestapt omdat het teveel administratief werk met zich meebracht. Klanten wilden graag historische startnummers als 27. Het biedt Ferrari echter ook de mogelijkheid om meer auto’s te bouwen dan gecommuniceerd. Overigens geen klant die zich er druk over maakt, aangezien kopers en verkopers de aantallen van de fabriek aanhouden, ook al ligt het productievolume 50% hoger.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen