Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 31 aug 2020
Leestijd: 3 minuten

Aston Martin is nog steeds niet klaar met de DB5

Je hebt het vast al gemerkt: Aston Martin is druk in de weer met de legendarische DB5. Na een aantal recreaties van de Bond-auto, die binnenkort opnieuw op het witte doek verschijnt, presenteert het legendarische Engelse merk óók een versie voor kinderen.

Dit jaar verschijnt de nieuwe Bond-film No Time To Die. Reden voor Aston Martin om ook flink aan de haal te gaan met auto’s voor ‘s werelds bekendste geheime agent. Dit jaar begon de Britse fabrikant bijvoorbeeld met de recreaties van Bonds DB5, mét werkende gadgets. Eind dit jaar mogen de eerste klanten zich een geheime agent voelen, nadat ze £2,75 miljoen af hebben getikt. In ieder geval een exemplaar uit die gelimiteerde serie van 25 stuks komt naar de Benelux!

3D-scan van Aston Martin DB5

Inmiddels is het volgende (en véél goedkopere) DB5-project al verschenen. Aston Martin werkt daarvoor samen met The Little Car Company. De afgelopen 15 maanden ontwikkelden de twee partijen een kleine DB5 voor kinderen. Om die auto zo authentiek mogelijk te maken, is-ie gebaseerd op een 3D-scan van een originele Aston Martin DB5.

De DB5 Junior, zoals het model heet, is zo’n 3 meter lang en 1,1 meter breed. Daardoor is er binnenin genoeg ruimte om samen met je zoon of dochter plaats te nemen in de sportcabriolet. Het geheel weegt zo’n 270 kilogram, dankzij het aluminium chassis en de carrosserie die is vervaardigd uit composiet materiaal.

Smiths-instrumentarium

De rest van de Junior is helemaal zoals het origineel. Zo bevat het interieur nog steeds de iconische Smiths-instrumenten, die zijn gemoderniseerd voor deze versie. De brandstofmeter is vervangen voor een accumeter, het klokje voor de olietemperatuur geeft nu de motortemperatuur aan. De Junior wordt bediend met de aluminium pedalen en bevat uiteraard ook werkende koplampen, remlichten, richtingaanwijzers en een claxon.

Onderhuids gaan de gelijkenissen verder. De DB5 Junior heeft schrijfremmen rondom en heeft dezelfde ophanging (dubbele wishbone-ophanging voor en een starre achteras) als het origineel.

Achterwielaandrijving

Een kleine elektromotor met een vermogen van 5 kW (6,8 pk) drijft enkel de achterwielen aan. De topsnelheid van de DB5 Junior bedraagt net daardoor 48 km/h. Standaard wordt het model uitgevoerd met een enkele batterij, goed voor een bereik van 16 tot 32 kilometer. Wie verder wil rijden, kan een extra accu laten plaatsen. Een hydraulische handrem is overigens standaard, voor nóg meer plezier.

Als die 48 km/h te gek is, kun je de kleine DB5 temmen met verschillende rijmodi. In standje ‘Novice’ is er maar 1 kW (1,36 pk) beschikbaar, bedraagt de topsnelheid 19 km/h en is het bereik 30 meter. In de ‘Expert’-modus is wel het volle vermogen beschikbaar. Wil je racen met andere DB5 Juniors of andere auto’s van The Little Car Company in de buurt? Selecteer dan standje ‘Race’ zodat de prestaties van alle auto’s overeenkomen.

DB5 Junior Vantage

Het geintje kost minstens £35.000 (€39.167) exclusief lokale belastingen. Daarna kun je nog losgaan op de optielijst, door bijvoorbeeld een persoonlijke kleur of kentekenplaat te bestellen. Wil je een nog extremere versie? Dan betaal je minstens £45.000 (€50.358) voor de DB5 Junior Vantage. Voor dat geld krijg je het dubbele vermogen, een extra batterij en een limited slip differentieel!

Aston Martin en The Little Car Company bouwen in totaal 1059 auto’s. De bouw start in 2021 en de productiecyclus duurt naar verwachting twee jaar. O ja, je mag er niet mee de openbare weg op. Dus, flaneren op de boulevard is er niet bij.

Bugatti Baby II

Overigens is deze creatie van Aston Martin niet heel origineel. Bugatti kondigde kort geleden bijvoorbeeld al de productie van de Baby II (een kleine, elektrische variant van de Type 35) aan, die eveneens voor kinderen is bedoeld.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.