Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 16 mrt 2022
Leestijd: 4 minuten

Aston Martin maakt V12 Vantage krachtiger dan gepland

Het streven was 650 pk maar de knappe koppen in het Engelse Gaydon zijn tot 700 pk voor de Aston Martin V12 Vantage gekomen. Daarmee is de twaalfcilinder net zo potent als in de volledig open V12 Speedster. En net als die open tweezitter is het een limited edition.

Het oplagecijfer is gelimiteerd tot 333 stuks. Het is een limited edition met een lach en een traan. Een lach omdat Aston Martin weer een krankzinnige auto bouwt. Een V12-blok in de Vantage. En ook ditmaal paste het blok er niet direct in. Wederom diende het complete subframe vóór te worden aangepast, zoals het merk dat ook voor de vorige V12 Vantage moest doen. En dan de traan, want de fabrikant noemt de V12 Vantage ‘Final Edition’. Het is het laatste model waarin het merk zijn eigen V12-motor lepelt. De 5,2 liter V12-motor gaat in ongeveer 2026 met pensioen, wanneer Aston Martin DB11 en DBS uitzwaait. Opvolgers worden volledig elektrisch en de nog te introduceren sportwagens van het legendarische merk krijgen een V8-aandrijflijn met stekkeraansluiting.

Sterker dan gedacht

Aston Martin heeft dus een V12-motor voorin de Vantage gelepeld, maar daarvoor moest het wel de ingrijpende veranderingen aan de aluminium architectuur doorvoeren. Dat deed de fabrikant ook al voor de V12 Speedster. Het chassis kan gezien worden als een hybride, componenten van de Vantage en DBS Superleggera zijn gemixt. De krachtbron an sich stamt uit de DBS Superleggera, maar is voor de compacte sportwagen aangepast. De 5,2 liter V12 met twee turbo’s levert in vergelijking met het topmodel van de familie 25 pk minder, maar 50 pk meer dan voorzien. De Engelsen spraken in eerste instantie over 650 pk. Het koppel is in vergelijking met de DBS eveneens teruggeschroefd. Het blok genereert 753 Nm en wel van 1800 en 6000 tpm. Zowel op het vlak van vermogen en koppel is het de krachtigste Vantage ooit! Hij haalt 333 km/h en mede dankzij de achttrapsautomaat doet de sportcoupé de sprint 0-100 km/h in slechts 3,4 seconden.

VIDEO: Aston Martin V12 Speedster | Wat je moet weten

Aangepast aerodynamicapakket

Overigens is de kop van de V12 Vantage niet alleen afwijkend door de benodigde motorruimte, ook door de gewenste koellucht. De grille kent een 25% groter oppervlak. Behalve de aangepaste motorruimte wijzigde Aston Martin ook het aerodynamicapakket. Een en ander komt voort uit de toegenomen spoorbreedte. De wielen staan namelijk 40 mm verder uit elkaar. De V12 Vantage genereert nu op topsnelheid een maximum downforce van 204 kg. De achterspoiler achterop kan desgewenst achterwege worden gelaten, zij het dat dat bij het plaatsen van de order moet worden aangegeven.

Lichtgewicht

Met het oog op het specifiek vermogen heeft Aston Martin de V12 Vantage op een dieet gezet. Zaken als bumpers, motorkap, voorschermen, dorpelverbreders en achterklep zijn van een lichtgewicht materiaal vervaardigd, terwijl de batterij ook lichter dan gebruikelijk is. Aston Martin monteert tevens een aangepast uitlaatsysteem, dat -naast een lekkere sound produceert- dunner en mede daardoor 7,2 kg lichter is dan van de Vantage. De stoelen dragen ook hun steentje bij. De massa is in de verhouding 52:48 over de auto verdeeld.

Stijver koetswerk

Met het oog op het prestatieniveau beschikt de V12 Vantage over een adaptief dempingsysteem met nieuwe stabilisatorstangen, veren en dempers. Het geheel is stugger en stijver dan dat van de Vantage, zoals ook de auto overall stijver is. Het remsysteem omvat carbon/keramische remschijven, die op de vooras 410 mm en op de achteras 360 mm groot zijn. Ook hier wordt de massa teruggebracht en wel met 23 kg. De V12 Vantage staat standaard op 21 inch lichtmetalen wielen. Tegen meerprijs monteert de fabrikant een afwijkend setje wielen, die het onafgeveerde gewicht met 8 kg terugdringen. De banden komen van Michelin, de bekende Pilot 4S in de maat 275/35R21 (vóór) en 315/30R21 (achter).

Einde V12-motor voor Aston Martin in zicht

Is de Aston Martin V12 Vantage definitief onderweg?

In productie

Hoeveel exemplaren van de V12 Vantage naar de Benelux komen, is niet bekend. Er was in ieder geval meer belangstelling dan beschikbare auto’s. De V12 Vantage is wereldwijd uitverkocht. Er hebben zich veel meer dan 333 klanten aangemeld, waardoor de fabrikant zelfs met een wachtlijst werkt, mocht er onverhoopt een van de gelukkigen bij nader inzien toch afhaken. Aston Martin wist een belangrijk deel van de clientèle al eind vorig jaar te informeren, waarna de eerste auto’s meteen werden geconfigureerd. De levering start dan ook al in het volgende kwartaal. In Gaydon draait de productie van de V12 Vantage al.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.