Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 2 jan 2018
Leestijd: 1 minuut

Aston Martin ontwikkelt en bouwt zescilindermotor zelf

Bij de productiestart van de 5.2 V12-biturbomotor van de DB11 gaven de techneuten van Aston Martin al een hint. De twaalfcilinder V12-motor zal niet het enige blok zijn dat de Engelse autobouwer in de Duitse motorenfabriek gaat produceren.

Duitsland

In de fabriek vervaardigde Aston Martin op dat moment de 6.0 V12 voor de V12 Vantage en Vanquish en de 4.7 V8 voor de V8 Vantage. Maar het einde voor de twee krachtbronnen was toen al in zicht. De nieuwe Vantage heeft een V8 van AMG onder de kap en die vier liter turbomotor wordt door AMG in de eigen faciliteit in het Duitse Affalterbach geheel naar klantenwens gemaakt. De 6.0 V12 werd vervangen door de 5.2 Biturbo-V12 van Aston Martin zelf, die de bouw van het blok in zijn eigen productiefaciliteit te Keulen liet. Met de modelwissel van de Vanquish aanstaande, valt binnenkort het doek voor het atmosferische blok.

Geblazen zescilinder

Naast de V12 komt een geblazen zescilindermotor. Hij wordt in eigen beheer ontwikkeld. Als basis dient de 5.2 V12-motor. De Engelsen maken er een zescilinder in V-vorm van, aangezien het naar eigen zeggen “een merk van V-motoren” is. Specificaties van de krachtbron ontbreken vooralsnog, aangezien het prestigieuze merk momenteel met de ontwikkeling bezig is en de focus op de verkoopstart van de Vantage met V8-motor ligt. Het enige dat Aston Martin-topman Andy Palmer over een V6 kwijt wilt is dat het een “technologisch hoogstandje” wordt. Doelt Palmer daarmee op hybridetechniek? Nee, want in de nieuwe generatie sportwagens van het legendarische merk is volgens een engineer nog geen rekening gehouden met elektrificatie. De motor staat vooralsnog alleen gepland voor de Vantage, maar zou ook in andere modellen passen.

https://autovisie.nl/2017/12/spotlight/sjoerds-weetjes-59-details-aston-martin-vantage/

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.