Aston Martin rijdt met stekker-V8 het jaar 2030 binnen
Al in 2021 gaf Aston Martin-topman Tobias Moers in een exclusief interview met Autovisie aan volledig over te schakelen op een modellengamma met een stekkeraansluiting. Dat de fabrikant voorlopig nog niet volledig overschakelt op louter elektrisch aangedreven modellen, maakte de CEO toen ook duidelijk. De fabrikant bevestigt nogmaals de toen aan Autovisie uiteengezette plannen.
Aston Martin geeft opnieuw aan dat in 2024 het eerste seriemodel met een stekkeraansluiting komt. Dat is de Valhalla, die na de onthulling als designstudie terug naar de tekentafel werd gestuurd. De sportwagen moest worden aangepast, want de geplande zescilinder werd een V8 plug-in hybride-aandrijflijn. De V6-krachtbron zoals die in eerste instantie stond gepland, had nooit gehomologeerd kunnen worden, zodat de fabrikant naar de magazijnen van Mercedes-AMG grijpt.
De krachtcentrale zal ook in andere types verschijnen. Een van die modellen is reeds als designstudie Vanquish gepresenteerd, maar ook die sportcoupé ondergaat nog voor de productiestart een ingrijpende facelift. Ook voor dat model was rekening gehouden met een V6, maar ook hierin komt een achtcilindermotor centraal in het chassis te hangen.
De Vanquish zoals Aston Martin hem zelf niet wilde – Sjoerds weetjes 147
Einde V12 van Aston Martin in zicht
De V8-motor is de enige verbrandingsmotor waarmee Aston Martin het volgende decennium binnenrijdt. Na 2030 levert de Engelse autobouwer alleen nog de stekkerversie van AMG’s achtpitter als benzinemotor. De krachtbron wordt alleen in de sportwagens gebruikt, zij het de nieuwe generatie met middenmotor. De huidige Vantage, DB11 en DBS zijn dan al vervangen door modellen met een elektromotor, zo geeft de autobouwer aan. Dat gaat overigens al ruim voor 2030 gebeuren.
De volgende generatie staat gepland voor de tweede helft van dit decennium, waarbij in 2025 de eerste volgt en in 2026 de laatste gepresenteerd zou moeten zijn. De drie bestaande GT’s sportwagens worden volledig elektrisch en krijgen een plek naast de V8-types in het leveringsprogramma. De V12-motor komt geheel te vervallen. De 5,2 liter twaalfcilinder voldoet niet aan de volgende emissie-eisen. Terugvallen op Mercedes-Benz zou een optie zijn, ware het niet dat de aandeelhouder de investeringen in de krachtcentrale staakt.
V8-productie naar Engeland
Met de introductie van de Valhalla trekt Aston Martin de productie van AMG’s V8 plug-in hybride-aandrijflijn naar zich toe. De Engelsen betrekken ook de huidige achtcilinders in de Vantage, DB11 en DBX van AMG en laten de bouw van de geblazen, niet-geëlektrificeerde blokken aan de Duitsers over. Dat verandert vanaf 2024 dus, wanneer de assemblage van de V8-motor voor Aston Martin in de Engelse fabriek gaat plaatsvinden. De fabricage zal plaatshebben in dezelfde ruimte als waar Aston Martin nu de 5.2 V12 maakt. De productie van de dubbelgeblazen krachtcentrale wordt echter afgebouwd en in 2026 volledig gestaakt.
Aston Martin geeft aan dat alle nieuwe (!) productlijnen vanaf 2026 een geëlektrificeerde aandrijflijn (PHEV of EV) bieden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Deze Aston Martin Valkyrie staat in Nederland en kan van jou zijn
-
James Bond voor een prikkie: goedkoopste Aston Martin van Nederland
-
Deze Aston Martin Vantage V600 is een tractor met 600 pk | Sjoerds Weetjes 409
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar